Günümüzde sıklıkla duymaya başladığımız artırılmış gerçeklik, mevcut gerçekliği zenginleştiriyor. Gerçek dünyadaki ortamın ve içindekilerin bilgisayar tarafından üretilen GPS, ses, grafik ve görüntü verileriyle zenginleşmesi sağlanan canlı ya da dolaylı fiziksel görünüm olarak tanımlanıyor. Artırılmış gerçeklik, oluşturulan duyusal faktörleri gerçek zamanlı olarak zenginleştirilerek, bu teknolojiyi kullanan bireylerin fiziksel dünya ile etkileşimini sağlamaktadır.

Artırılmış gerçeklik nedir?

Artırılmış gerçeklik gerçek dünyadaki nesne ya da ortamların bilgisayar sistemleri kullanılarak dizayn edilmiş sanal ögelerle zenginleştirmedir. Bireyin tamamen istediği bir dünya tasarlamasına yardımcı olan bu teknoloji size, yarı gerçek yarı sanal bir yapı sunar. Artırılmış gerçeklik (Augmented Reality), herhangi bir kamera ile sisteme tanımlanan bir nesnenin görüntülenerek bilgisayar ortamında hazırlanan görüntüyle gerçek görüntünün birleştirilmesidir. 

Artırılmış gerçeklik nedir sorusunu yanıtlarken zihinlerde soru işareti bırakmamak adına bir örnekle açıklamak gerekmektedir. Örneğin marketten satın aldığınız bir gıdayı akıllı telefonunuzun kamerasına yakınlaştırdığınızı varsayalım. AR uygulaması satın aldığınız bu gıdanın içindeki bileşenler, üretim tarihi, fiyatı gibi pek çok bilgiyi sizinle paylaşır. Hatta bu gıda firmasının reklam filminin kameranızda gösterilmesi dahi sağlanır. 

Artırılmış gerçeklik nerelerde kullanılmaktadır? 

AR teknolojisi,  günlük yaşamımızdaki tüm ortam ve mekanlar için kullanılmaya uygundur. Hayal gücünüz ne kadar geniş ise artırılmış gerçekliğin de kullanım yerleri o kadar geniş çapta olur. Bu teknolojiyle firmalar artık sanal dünya ile gerçek dünyayı birleştirerek müşterilerine gerçekçi bir deneyim sunmayı hedefliyor. Tasarlanan afişlerden, bilbordlara, animasyonlara, panolara, sosyal medya uygulamalarından, tıp alanına kadar geniş alanda kullanılmaya açık bir teknoloji. Pek çok alanda kullanılan artırılmış gerçeklik en çok şu alanlarda kullanılıyor:

  • Pazarlama.
  • Emlak sektörü.
  • Cihaz kurulum ve tamiri.
  • Dekorasyon.
  • Turizm sektörü.
  • Eğitim alanı.
  • Alışveriş Lojistik sektörü.
  • Müzeler ve sanat alanları.
  • Oyunlar.
  • İnşaat sektörü.

Türkiye’de artırılmış gerçeklik teknolojisi üzerine kurulu pek çok deneyime sahip. Blippar ve Arox Bilişim en dikkat çekenler arasında üst sıralarda yerini alıyor.  Bu teknolojiye başka bir örnek verecek olursak biri de Aurasma isimli görüntü tanıma teknolojisidir. Aurasma HP Autonomi’nin artırılmış gerçeklik platformudur. Aurasma ile firmalar, markalar ve bireyler kendi artırılmış gerçeklik gerçeklik deneyimini oluşturabilir ve paylaşabilir.

Bu platform eğitim alanında da sık sık karşımıza çıkıyor. Eğitmenler ve öğretmenler ders anlatımlarını akılda kalıcı hale getirmek için bu teknolojiye başvurabilir. Android ve iOS tabanlı mobil cihazlar için de ücretsiz kullanım fırsatı sunulmaktadır.