Bu yapıda bozulma meydana geldiğinde ağrı ve eklem hareketlerinde kısıtlama ortaya çıkabilir. Başlarda yaşlanmanın doğal bir etkisi olarak görülen osteoartrit hastalığının son zamanlarda eklem yapısı, genetik faktörler ve mekanik güçler ile etkileşimi olduğu düşünülüyor. Osteoartrit hastalığı, en sık görülen eklem rahatsızlıklarından biridir. Genellikle 40 yaşından sonra başlayan bu rahatsızlık, özellikle diz ve eklemlerde bulunur. Kadınlarda daha şiddetli görülen osteoartrit hastalığı, menopozdan sonra daha yüksek risk taşır. Ağrılı eklemler, özellikle soğuk havalarda hassastır. Yağmurdan önce ağrının şiddeti artabilir. 

Aşırı kilosu olan, eklem hastalığı geçmişi bulunan, eklemlerin etkilenmiş olduğu yaralanmalar geçiren, ekleme yönelik yapılan cerrahi müdahaleler ve doğumsal olan eklem rahatsızlıkları gibi durumlar osteoartrit hastalığı oluşmasına neden olabilir.   

Osteoartrit belirtileri

Osteoartrit hastalığının belirtileri, hastalara bağlı olarak değişiklik gösterir. Ancak bu hastalığın en sık rastlanan belirtileri;

  • Bir ya da iki eklemde bulunan ağrı, sertlik ya da kartlık hissi,
  • Hareket ederken eklemden kıtırtı sesi gelmesi,
  • Eklemde genişleme ve deforme olma,
  • Bazı durumlarda ise eklem oluşan şişliktir.

Bu hastalığın tedavi yöntemleri, hastaların şikayetlerine göre değişiklik gösterebilir. Bu hastalığın tanısına göre tedavi yöntemleri de farklı türde uygulanabilir. Semptomların azaltılması, günlük hayat akışına geri dönebilmek ve ağrıları azaltmak için fizik tedavi yöntemleri uygulanabilir. Günlük yaşamda eklemleri korumaya yönelik egzersiz ve korunma yöntemleri ile tedavi yapılabilir. Ağrının azalması için sıcak ve soğuk uygulamalar yapılabilir. Ağızdan ya da bölgesel olarak uygulanabilen ilaçlar ile ağrı hafifletilebilir. Kaplıca ve termal su tedavileri de ağrılarınızın azalmasına yardımcı olabilir. Eğer ilaç, soğuk ve sıcak kompres, termal su, kaplıca gibi yöntemlerden bir sonuç alınamazsa fizik tedavi uygulanabilir. Bazı durumlarda eklemlere uygulanan enjeksiyonlar da kısa süreli ağrıyı hafifletebilir. 

Eklemlerinizi korumak için aşağıdaki uygulamaları yapabilirsiniz.

  • Dik durmaya çalışın. Dik durmak bel, boyun, kalça ve diz eklemlerini korur.
  • Tezgah ve masa yüksekliklerini belinizi bükmeden kullanacak şekilde ayarlayın. 
  • Alçak sandalye kullanmak yerine kolçaklı ve yüksek sandalye kullanın.
  • Ağırlıkları, yerden ve gövdenizde tutarak kaldırın.
  • Yerden bir şey alırken eğilin.

Bu gibi yöntemlerle eklemlerinizi koruyabilir ve daha sağlıklı hissedebilirsiniz. Belirtileri ya da rahatsızlık hissettiğinizde bir doktora başvurmayı ihmal etmeyin.