Çıkmacılara nur yağdı

"Eskiye rağbet olsa bit pazarına nur yağardı" cümlesi hükmünü kaybetti. İkinci el otomobil parçacılarına olan ilgi, araç ve parça fiyatlarının artışıyla yükseldi.

Güncel 14.08.2021 - 07:05 16.08.2021 - 13:47

Nihat AK / YENİGÜN - Döviz kurunda yaşanan artış, yüksek faiz ve vergi oranları nedeniyle sıfır kilometre araç fiyatları son yıllarda adeta katlandı.2021 yılında en çok satan sıfır araç modellerine bakıldığında; şuan ilk 5 modelin ortalama fiyatı 250 bin TL iken 4 yıl önce aynı araçların ortalama fiyatının 80 bin TL’ olduğu görülüyor. Sıfır araç fiyatının artışı zincirleme olarak inici el otomobil ve yedek parça fiyatlarınıda yükseltti.

Maserati, Porsche, Land Rover ve Ranger demeden, farından lastiğine kadar bir çok yerinde temiz çıkma ikinci el yedek parçalar bu günlerde tercih ediliyor. Kendilerinde de fiyatların yükselmesine rağmen ilgi odağı olmaya devam ettiklerini belirten çıkmacılar, Robin Hood hesabı zenginden alıp ikinci el yedek parçaların fakirlerin araçlarına taktıklarını söylüyor.

UZMAN NEZARETİNDE ALIN

Yedek parça fiyatlarının yükselmesiyle çıkmacılara olan ilginin arttığına dikkat çeken Türkiye Madeni Eşya Sanatkarları Federasyonu Başkanı Necdet Heppekcan, "Türkiye'de üretilen araçların çoğu yabancı menşeli. Ithal edilen araçların yedek parçaları da ithal ediliyor. Dövizin artmasından dolayı yedek parça fiyatları da çok büyük artışlar gösterdi. Ömrünü yitirmiş veye pert olmuş arabalardan çıkan sağlam parçaların değerlendirilmesi hem ekonomimize katkı sağıyor hemde araç sahipleri daha ucuza açlarının problemlerini gidermiş oluyor. Kullanım ömrünü bu parçalar yitirmemiş ise kallanılması faydalıdır. 2. el yedek parça almak bir uzmanlık gerektiriyor. Bizim meslektaşlarımız bu konuda uzman. Ama araç sahipleri kendileri almak istediklerinde bir yanılgı olabilir. Tamircileri nezaretinde almaları gerekir" dedi.

ÇIKMACILAR BÜTÇE DOSTU

Çıkmacıların Türkiye'nin cari açığının kapanmasına büyük fayda sağladığını vurgulayan Oto Mehmet Yedek Parça Çıkma Firmasının sahiplerinden Musa Aksoy, "Kendim aslen tamirciyim. İthal olan arçların ithal olan yedek parçalarına daha az ihtiyaç duyulması, ekonomik ömrü daha olan parçaların ekonomiye kazandırılması adına önemli bir görevi yerine getiriyoruz. 25 yıldır bu işi yapıyoruz. Yaklaşık 30 bin metre karelik alanda hizmet veriyoruz. Ülke genelindeki ilk üç büyük firma arasındayız. Resmi olarak alın teri ile bu işi yapanlara ülke olarak madalya vermemiz gerekiyor. Ülkenin dövizi yurtdışına gitmiyor. Araç sahiplerinin bütçeleri sarsılmıyor. 95 bin lira olan Maserati farını 10 bin liraya alıyorlar. 20 binlira olan model araçların farları 3-4 binliraya alınabiliyor. Ama bu mesleği merdiven altı kayıtdışı yapanlar kirletiyor. Bir çakma sosyal medya bir patates telefon ile vatandaş para yatırarak mağdur oluyor. Güvendikleri kuruluştan kendileri alışverişlerini yapsınlar. Biz kent içindeki alıcıdan aynı gün, kent dışındaki alıcıdan 3 gün içinde iade alıyoruz."şeklinde konuştu.

FİYATLAR SÜREKLİ DEĞİŞİYOR

İzmir'deki iki büyük firmadan biri olan Ünallar Oto Çıkma adına görüş bildiren Ramazan Ünal, "Pandemi sadece sıfır araç ve parça fiyatlarını arttırmakla kalmadı. Üretimledeki aksaklıklar nedeniyle yedek parça bulunamıyor. Biz 1 yıl önce 15 bin liraya aldığımız aracı şuan 45 bin liraya alamıyoruz. Eskidan kazalı araçları sigorta şirketleri satarlardı. Şimdi yaptırma yoluna gidiyorlar. Bizde de fiyatlar yükselse dahi avantaj devam ediyor. 100 liralık bir parça bizde 40 lira. Bu ürüne göre değişim gösteriyor. Müşteri en iyi malı en ucuz fiyata almak istiyor. İnternet ve telefonda verilen fiyatlar herşeye olduğu gibi değişebiliyor. Yıllarca sabit kalan bir fiyat da bir dünya da yok. Gelen kişi alacağı parçanın hangi araçta kullanılacağı bilgisini doğru vermelidir. İletişim çoğunun nimetlerinden faydalanan araç sahipleri parçalarını kendileri arayabiliyorlar. O nedenle müşterilerimizin yarısını açraç sahipleri yarısını ise tamirciler oluşturyor"dedi.

İLGİ SON DÖNEMDE ARTTI

Oto 2005 Tüm Oto Çıkma Parça firmasının sahiplerinden Ercan Aydın, "Vatandaş bir kaç lira için çıkmacı çakmacı dolaşıp bütçesine uygun yedek parça arıyor. Onlara en uygun çözümü üretmek için gayret gösteriyoruz. Bazen sıfır yedek parçada komple olan üründen küçük bir parçasını isteyebiliyorlar. Fiyatlarımız çıkma ürünün durumuna göre değişiyor. Sıfıra yakınsa farklı tamirat görmüşse farkli fiyat oluyor. Birde italatı olmayan, piyasada kolaylıkla bulunamayan parçalar oluyor. Onların fiyatları biraz yüksek oluyor. Bu günlerde bize olan ilgi arttı"diye konuştu.

PORSCHE'YE DE ÇIKMA TAKIYORLAR

Çıkma lastiğe olan ilginin arttığına dikkat çeken Simavlılar Oto Lastik firmasının sahibi Zafer Uyanıker, "Jant boyutunu değiştirenlerin sıfıra yakın lastikleri çıkıyor. 10 bin liralık 4 lastiği 2-3 bin liraya veriyoruz. Bazı araç sahibi zenginler 50 bin km gidecek lastiklerini 20 bin km de değiştiriyor. Robin Hood hesabı zenginden alıp fakire takıyoruz. Lastiğin tırnak yıpranması yüzde 30 civarında olanlar ekonomik ömrü olanların kullanımı açısından iyi oluyor. Bütçelerin bu dönem zorlanması nedeniyle Porsche, Land Rover ve Ranger sahipleri dahi çıkma lastik tercih edebiliyor"dedi.

Yorumlar

Gelişmelerden Haberdar Olun

@