D vitamini sağlık için hayati bir öneme sahiptir. Güneş ışığıyla birlikte vücudumuz tarafından üretildiği için güneş vitamini olarak da bilinir. D vitamini; bağışıklık sisteminin güçlenmesinde ve kalsiyum ile fosfor emiliminin düzenlenmesinde aktif rol oynar. Kemiğin en önemli bileşeni olan kalsiyum; D vitamini sayesinde vücut tarafından emilir.

Güneşe maruz kalmak, vitaminin almanın en kolay ve güvenilir yolu olarak gösterilir. Vücudun haftada iki ya da üç defa güneş ışığı alması, D vitamini için yeterli görülür. Vitaminin fazla alınması durumunda vücut ihtiyacı olan kadarını kullanır, fazlasını ise yağda depolar. Yağda depolanan vitamin ihtiyaç duyulması durumunda vücut tarafından serbest bırakılır.

İdeal D vitamin tüketimi ne kadar olmalıdır? 

Güneş ışığının yeterli olmadığı durumlarda, vücudun ihtiyacı olan vitamin seviyesini sağlamak için takviye almak gerekebilir. Aşırı vitamin tüketimi zehirlenmeye yol açabileceği için dikkatli kullanılmasında fayda vardır. İdeal D vitamini tüketimi çocuklarda, yetişkinlerde ve yaşlılarda farklılık göstermektedir. Önerilen kullanım seviyesi şu şekilde sıralanır;
•    12 aya kadar çocuklar için günlük 400 IU,
•    1 ile 70 yaş arası bireylerde günlük 600 IU,
•    70 yaş üstü bireylerde ise günlük 800 IU olmalıdır.

Vitaminin yeterli miktarda alınmamasının sonucunda vücutta bazı etkiler gözlemlenebilir. Vitaminin eksikliği sonucunda vücutta görülebilecek bazı durumlar arasında;
•    Çocuklarda raşitizm gibi kemik deformasyonlarına,
•    Yetişkinlerde kemik ve kaslarda güç kaybına,
•    Yorgunluk,
•    Saç dökülmesi,
•    Vücut ağrısı,
•    Kemik ağrısı,
•    Depresyon,
•    Denge problemi,
•    Uykusuzluk,
•    Sürekli üşüme,
•    Göz altı morlukları,
•    Sürekli halsiz hissetme,
•    Aşırı terleme yer alabilir.

D vitamin eksikliğinin vücuda birçok olumsuz etkisi vardır. Bu eksikliğin giderilmesi için çeşitli besinler tüketilerek ideal vitamin seviyesine ulaşılabilir. Bu besinler arasında;
•    Yumurta sarısı,
•    Somon, kumru, sardalya, kılıç, ton, ringa balığı gibi yağlı balıklar,
•    Karides,
•    Tavuk,
•    Kırmızı et,
•    Mantar yer alır.

Ülkemizde, D vitamini eksikliği yaygın olarak görülmektedir. Çeşitli nedenlerle güneşten faydalanamayan insanlar ihtiyacı olan vitamini farklı yollarla elde etmek zorundadır. Bu durumda yiyecekler ile destek ürünleri öne çıkar. Sağlıklı bir bünye için vitamin alımı vücutta büyük bir rol oynar.