Çay tüm dünyada sudan sonra en çok tüketilen içecektir. Özellikle ülkemizde diğer tüm dünya ülkeleri ile karşılaştırılırsa, günlük yaşamda kişi başına düşen çay tüketimi oldukça fazla olmaktadır. Ülkemizde ve dünyada en çok tüketilen çayın faydaları ise şu şekildedir:

Çay tüketimi kalp sağlığına yararlıdır

Siyah çay içeriğinde olan flavonoid antioksidan maddesi ile kalp sağlığına yararı vardır. Bu madde çay haricinde;sebzeler, meyveler, kırmızı şarap ve bitter çikolatanın içeriğinde de bulunmaktadır. Bu maddeyi düzenli olarak tüketmek ;yüksek tansiyona, kolestrole ve trigliserit düzeyine faydası bulunmaktadır.  Yapılan çeşitli araştırmalarda 12 hafta süresince tüketilen çay trigliserit oranlarını %36, kan şekeri düzeyini %18 oranında azaltmaktadır. LDL/HDL plazma seviyesinde de %17 civarında düşüş gözlemlenmiştir. Ayrıca gün içerisinde 3 bardak siyah çay içmenin kalp rahatsızlıklarında %11 civarında azalmada görülür.

Çay tüketimi sindirim ve bağırsak sağlığına yararlıdır. 

Çayın içeriğinde olan polifenoller, bağırsak içerisinde ki iyi bakterilerin oluşmasını sağlar. Salmonella tipi kötü huylu bakterilerin de oluşumunu engeller. Çay vücudun sağlıklı bir sindirim sistemi akışı oluşturmasını destekçi olur. Bunlara ek çay tüketimi, sindirim sisteminin iç kısmını onarmaya da yardımcı olur. Sindirim sisteminin doğal ortamını korur ve içeriğindeki antimikrobiyal özelliklerde vücuda ayrı bir yarar sağlar. 

  • İnme, Felç riskini azaltmada yardımcıdır. 

Çay tüketimi üzerine yapılan araştırmalar neticesinde; 10 yıldan uzun bir zaman sonucunda 74.961 kişi izlenen bir araştırmada, günde 3-4 bardak çay tüketenlerde, çay tüketmeyenlere göre %32 civarında daha az felç ve inme riski görülmüştür.

  • Çay tüketimi kan şekeri oranını dengeler ve düşürür. 

Çayın içeriğinde vücutta insülin kullanımını çoğalmaya yarayan maddeler bulunduğundan, tatlandırıcı olmadan içilen çayda kan şekeri oranını düşürdüğü görülmüştür. 

  • Çayın içeriğinde olan maddeler kanseri önlemede etkilidir. 

Laboratuvarlarda yapılan araştırmalarda, çayın içinde ki polifenollerin kanser hücrelerinde etkili olduğu görülmüştür. Siyah ve yeşil çayın kanser hücresinin büyümesini düzenleyici etkisi vardır.Yeni kanser hücresi oluşumunu azalmakta rol görür. 

  • Siyah çay konsantrasyonu arttırır. 

Çay bireyde uyanık olmayı ve konsantrasyonu arttırmayı sağlayan, kafein ve L-theanine isimli maddeler içerir. Özellikle L-theanine insan beyninde alfa aktivitesini arttırır. Bunlara ek kişide rahatlatma etkisi sağlar. Tüm gıdalarda olduğu gibi fazla çay tüketiminin de sakıncaları vardır. Her bireyin metabolizması, genetik özellikleri ve beslenme tarzları açısından çayın etkileri farklılık gösterebilir. 

Doğru çay tüketimi nasıl olmalıdır? 

  • Günlük gerektiği miktarda çay tüketiniz. (Önerilen 3-4 bardak)
  • Çayı şekersiz tüketmeye özen gösterin. (Fazla şeker obezite ve şeker hastalığını tetkikler) 
  • Ağız sağlığı için çok sıcak ve hızlı içilmemelidir. 
  • Tansiyon hastalarının çok demli çay içmemesi gerekir. 
  • Böbrek hastaları ve kum dökenler çayın fazla tüketiminde kansızlığa sebep olduğu için az tüketmelidir.