21.03.2021, 15:06

Enflasyon Dış Ticarete Karşı

Başlık ve başlığın içerdiği anlamı biraz açıklamakta fayda var. Enflasyon ile mücadele de dış ticaret politikaları aktif rol alır mı? Sorusunun cevabına evet diyerek, bazı zamanla yüksek oranda bazı zamanlarda ise düşük oranlarda politika kararları alınabilir. İşte bu bağlamda sektör ölçeğindeki alınan dış ticaret politika kararlarının örnek detayını güncel olarak sizlerle paylaşacağım. Bu yüzden de bugünkü yazımın başlığını “Enflasyon Dış Ticarete Karşı” olarak belirledim.

MALUM

Küresel salgın derken son bir yıl içerisinde özellikle gıda fiyatlarında yüksek oranda artışlar yaşandı. Dolayısıyla vatandaşın alım gücünün düşmesi ve ürün fiyatlarının artması ile mutfak enflasyonu el yakmakla kalmıyor aynı zamanda vatandaşın belini büküyor. İşte bu ürünlerin başında yemek yaparken olmazsa olmazı sıvı yağ grubu (Zeytinyağı-Ayçiçek yağı vb.) ürünler gelmekte.

ZEYTİNYAĞINDA İHRACAT YASAĞI

Markalı ve ambalajlı olarak gönderilmeyen diğer bir ifade ile dökme olarak ihracat edilen zeytinyağına 31 Ekim 2021 tarihine kadar yasak getirilmiş oldu. Dolaysıyla ambalajlı ürünlerin ihracatında bir kısıtlama olmayacağının altını çizmek gerekmekte

AYÇİÇEK YAĞI İTHALATINDA GÜMRÜK VERGİLERİ SIFIRLANDI

Aslında sadece Ayçiçek yağında değil, ayçiçeği, kanola ve aspirde hem tohum olarak hem de yağ olarak yapılacak ithalatta 1 Temmuz 2021 tarihine kadar gümrük vergileri sıfırlandı.

KİMİ MUTLU EDECEKSİN?

İhracatçıyı mı? Ülke içi üretim yapan işletmeleri mi yoksa enflasyondan muztarip olan vatandaşı mı?

İŞTE EKONOMİ BİLİMİ BURADA DEVREYE GİRİYOR?

Ekonomi en basit bağlamda tercih bilimidir. Makro ölçekte, ekonomik paydaşların (ihracatçı-üretici- sade vatandaş vb.) çıkarlarını gözeterek en fazla faydanın sağlanacağı alanda tercih yapılması ve bu bağlamda politikaların alınması elbette ki hükümetlerin görevidir.

GEÇİCİ VE PROATKİF POLİTİKALAR İŞE YARAR

Dolayısıyla alınan bu kararların kısa vadeli olması ve vatandaş odaklı (vatandaştan kasıt sade ve tüketici olan vatandaş kastedilmekte) enflasyon bağlamında etkili olmasını beklemekteyim.

GIDA ENFLASYONU -TARIM- VE TÜKETİM ÜÇLÜSÜNDE

Dikkatli adımlar atmak gerekmekte. Tarım ve üretim ikilisi için ayrı bir model kurulması gerekliliği ise son yaşadığımız küresel salgın ile ortaya açık bir şekilde çıktığını görmekteyiz. Sonucun ise tüm paydaşlar bağlamında özellikle üçlünün son halkası olan tüketiciye olumlu yansıyacağını da aşikâr. Ama bu modelin hızlı bir şekilde oluşturulması ve hayata geçirilmesi gerekmekte.

SONUÇ: Krizler aynı zamanda da fırsatları kendi içerisinde barındırır. Dolayısıyla alınan bu kararların sıvı yağ sektöründe esas katma değerin olduğu ambalajlı ve marka ürün ihracatının ülkemizde oransal bağlamda artmasına vesile olması dileği ile.

Yorumlar

Gelişmelerden Haberdar Olun

@