Esnafın talebi dijital pazar

Pandemi ile birlikte e-ticaretin hızla artış gösterdiğini ifade eden esnaf temsilcileri üreticinin de tüketicinin de faydasına olacak örgütlü bir dijital çarşının hayata geçirilmesini talep etti.

Güncel 30.09.2021 - 09:49 04.10.2021 - 17:53

Nihat AK/ YENİGÜN - Baş döndürücü hız ile e-ticaret artarken küçük işletmelerin e-pazar sistemlerinde çok sayıda zorluk ile karşılaştığını belirten EGEPERDER Yönetim Kurulu Başkanı Mehmet Feyzi Başdaş, e-ticaretin yapılabileceği İzmir'in dijital çarşısının kurulması çağrısını yaptı. Başkan Başdaş, "Yeterli bilinirliği olmayan küçük işletmelerin daha fazla müşteriye erişmesi açısından e-pazar yerleri çok önemli. Satıcı tarafındaki bu rekabet, tüketiciye ürün ve fiyat çeşitliliğinde fayda sağlıyor. Ama küçük işletmelerin ödediği büyük komisyonlar can yakıyor. Esnaf kendi kazancından daha fazlasını e-ticaret platformlarına vermek durumunda kalıyor. İzmir'in bu konuda unu yağı ve şekeri var ama helvası eksik. İzmir Ticaret Odası (İZTO) liderliğinde kentimizde güçlü bir oluşum gerçekleştirilebilir. Odamız İzmir Ekonomi Üniversitesini kurmuştur. Bu eğitim kurumu ve kentimizdeki diğer üniversitelerin ilgili bölümleriyle işbirliği yapabilir. Muhteşem bir e-ticaret platformu yazılımını ve sürdürülebilirliğini sağlayabilirler İZTO Başkanı Mahmut Özgener'in koordinasyonunda diğer odalarında paydaşlığı ile İzmir'in dijital çarşısı hayata geçirilebilir. İzmirli üreticinin de tüketicinin de faydasına bir projenin hayata geçirilmesi adına iş dünyamıza çağrıda bulunuyorum"dedi.

dijital-basdas

"HERKES NEFES ALSIN"

Girdi maliyetlerinin aşırı yükselmesinden kaynaklı büyük sorunlarla esnafın boğuşmak zorunda kaldığını belirten İzmir Terziler ve Konfeksiyoncular Odası Başkanı Muharrem Karakuş, "Bizim odamızın üyeleri bir ürün imal ediyor. Sattığı zaman geriye dönüyor. Aynı üründen yapmak için girdi maliyetlerinin arttığını görüyor. Zor bir dönemden geçiyoruz. Ulusal düzeyde e-ticaretin yapıldığı internet siteleri var. Üyelerimiz buraların aracılığı ile satışlar gerçekleştiriyor. Satış rakamı üzerinden yüzde 15'lik bir komisyon ödemek durumunda kalıyor. Satış rakamı üzerinden yüzde 15 çok yüksek bir rakam. İzmirimizin internet yazılımını yapabilecek üniversiteleri var. Bunlar bir araya gelsinler. Esnafın derdine derman olabilecek bir yazılımı ortaya koysunlar. Daha düşük komisyonlarla yapılacak e-ticaret hem üyelerimize hem de nihai tüketicilere bir nefes aldırabilir" şeklinde konuştu.

Muharrem Karakuş

"ORTAK ÇALIŞMA ŞART"

Mobilyaların e-ticaret aracılığı ile satışlarında her geçen gün bir yükselişin yaşandığını vurgulayan İzmir Mobilyacılar Odası Yönetim Kurulu Başkanı Hasan Özkoparan, "E-ticaret her geçen gün yıldızı parlayan bir sektör haline geldi. Demonte mobilyalar ve aksesuarların satışıyla başlayan sektörün internet üzerinden satışında mobilya takımlarının da talebine artış var. Bizim üyelerimizin e-ticaret yaparak ürünlerini satabilmesi için çok sayıda yazılım firması ile görüştük. Bir yazılımın satın alınması internete yüklenmesi kolay iş. Kolay olmayan tarafı işinde gücünde olan esnafın bu yazılımın üzerinden sürdürülebilir bir ticareti devam ettirebilmesi. Sistemin geniş ölçekte tanıtımının yapılması ve bir ekip tarafından yönetilmesi gerekir. E-ticaret sitesi üzerinden ticaret yapan üyelerimizin ortak derdi komisyonların yüksek olması. Bu işi yapan firmalar da kendi pencerelerinden haklı gerekçeler ortaya koyuyor. İzmir'deki üniversiteler, esnafın, tüccarın, sanayicinin ve ihracatçının temsil edildiği odalar ortak bir çalışma ortaya koyarlarsa bu komisyonlar düşer. Kazanan İzmirli esnaf ve tüketici olur" dedi.

dijital-HASAN-oZKOPARAN-(2)

"PAYDAŞI OLURUZ"

Dijital pazarlama ile çok sayıda takının satıldığına dikkat çeken İzmir Kuyumcular Odası Başkanı Turgay Baransel, "Yoğun iş temposu olanlar, pandemi döneminde yüz yüze iletişime geçmek istemeyenlerinde katkısıyla e pazarlamada da takıya bir yönelim oldu. E-pazarlama her firmanın tek başına işin içinden çıkabileceği bir mecra değil. Bunu bilen ulusal düzeydeki bazı firmalar bunu fırsata dönüştürdüler. Biz esnaflar için çok büyük diyebileceğimiz komisyonlar karşılığında üreticilerimizin mallarını satıyorlar. Bizim üyelerimizin mağazasında sattığı fiyatın üzerine komisyon ve kargo bedeli biniyor. Tüketiciye yazık oluyor. İsteğimiz İzmirli üreticilerimizin ürünlerinin pazarlandığı bir dijital pazar kurulmasıdır. Bu konuda geniş bir mutabakat sağlanırsa biz bu oluşumun önemli bir paydaşı oluruz” diye konuştu.

dijital-Turgay-Baransel

"DAHA FAZLA NİTELİK"

Birkaç yıl önce yüzde 4 olan internetten ayakkabı satışının yüzde 30'u aştığını vurgulayan İzmir Ayakkabıcılar Odası Başkanı Yalçın Ata, "E-ticarette kişisel yada kurumsal satışlarda çok mesafe alamıyor. Sosyal medyada da e-ticaret yapmak isteyen arkadaşlarımız kısa zamanda önemli mesafelere ulaşamıyor. E-ticaret satış platformları entegre bir çalışmayı ortaya koyuyorlar. Farklı mecralarda tanıtımlar yapıyorlar. Kampanyalar gerçekleştiriyorlar. Tüketicinin ilgisini çekmeyi başarıyorlar. Ben kendim bu yıl 45 bin çift ayakkabıyı e-ticaret platformlarından tüketiciye ulaştırdım. Bizim sektörümüzdeki arkadaşlarımız da bu platformların komisyonu, kargonun gidişi ve iadesi halindeki ikinci bir kargo masrafından şikayetçi. İzmir'deki odalarımız, üniversitelerimiz ve iş dünyamız el ele verirse önemli bir e-ticaret platformunu ortaya koyabilecek bir güce ulaşır. Ama konuyu sadece komisyonların düşürülmesine odaklamamak gerekir. Satışların daha da yükseltilmesi, ihracata yönelinmesi gibi pazardaki gücümüzü artırmaya yönelik çalışmaların yapılması daha yerinde olur” şeklinde görüşlerini bildirdi.

dijital-yalcin-ata

"KURALLAR BELİRLENMELİ"

Kurumsal e-ticaret sistemlerinin oluşturulması alanında önemli çalışmalar yürüten Murat Akgün, "İzmir’de bir e-ticaret pazar yeri kurulabilir tabii ki, ama öncelikle bu pazaryerinin bir şirket gibi düşünülüp sürdürülebilirlik bakımından da kurallarının konulması gerekir. Ayrıca bu pazaryerini kurmanın haricinde yıllık tanıtım planlaması ve bütçesinin de yapılması gerekir. E-ticaret artık ticaret hayatının önemli kollarından birisi. Koronavirüs ile arttı ama geriye dönüş olmaz. Dolayısıyla dijital dünya da ticaret hayatının önemli kollarından birisi oldu” ifadelerini kullandı.

dijital-murat-akgun

Yorumlar