Doğal bir mineral olan tuz, tükettiğimiz besinlerin çoğunda bulunabildiği gibi, doğada göllerden, denizlerden ve kayalardan da çıkarılır. Daha sonra bu tuz rafine edildikten sonra sofralarımıza kadar ulaşıyor. Yeterli miktarda alındığında vücudumuza faydası olan bu mineralin fazla tüketildiği takdirde sağlığınız için büyük tehlike oluşturabilir.

Evlerinizde kullandığınız sofra tuzu ‘' sodyum klorür’' adlı bir bileşimden oluşur. Bu bileşimin %60'ını klor %40’ını ise sodyum oluşturuyor. %60'ı su olan vücudunuzun su dengesini bu tuz sağlıyor. Bunun için tuzun yeterli miktarda alınması vücudunuz için çok önemlidir. Bununla birlikte ihtiyacınızdan fazla tuz tüketimi yapmakta vücudunuz için çeşitli sağlık problemlerine neden olabilir.

Vücudumuz için ideal tuz tüketimi ne kadardır?

Bir insanın günlük ortalama sodyum ihtiyacı 500 mg’dır. Alınması gereken tuz miktarı ise maksimum 5 gr’dır. Günlük tükettiğimiz tuzun yaklaşık %75’ini işlenmiş gıdalardan almaktayız. Bu da fazla miktarda tuz tüketimine sebep olduğu için başta hipertansiyon ve birçok kalp ve damar hastalığına sebep veriyor. Günlük miktarda alınan tuz tüketimini takip edebilmek için şu yiyeceklere dikkat etmeliyiz;

  • Peynir,
  • Turşu,
  • Pastırma/Sucuk,
  • Et/tavuk Bulyon,
  • Zeytin,
  • Ayran,
  • Tuzlu Kuruyemişler,
  • Hamsi ve diğer tuz içeriği yüksek balıklar,
  • Ekmek,
  • Soslar.

Bu besinler yüksek miktarda tuz içerir ve toplumumuzda da çok tüketilen besinlerdendir. Bu besinlerin tüketimini sınırlandırmak daha az tuzlu çeşitlerini tercih etmek daha faydalı olacaktır. Bunlarla birlikte işlenmiş gıda yiyeceklerden de uzak durmalı sağlıklı bir bedene sahip olabilmek için fastfood türü besinlerden uzak durmak daha faydalı olacaktır.

Fazla tuz tüketimi hangi hastalıklara yol açar?

Fazla tuz tüketimi erken dönemde vücutta şu yan etkileri gösterir;

  • Şişkinlik hissi,
  • Tansiyon,
  • Susuzluk.

Hiponatremi: Erken fark edilip tedavi edilmezse bilinç bulanıklığı, nöbet, koma ve hatta ölüme yol açabilir. Uzun dönem etkileri ise şu şekilde sıralayabiliriz;

  • Hipertansiyon,
  • Kalp- damar hastalıkları,
  • Böbrek hastalıkları.

İnme (Felç): Tuz mineraline her ne kadar vücudunuzun ihtiyacı olsa da yeterli miktardan fazla tuz tüketmek sağlık açısından birçok sorunlara yol açabiliyor. Bunun önüne geçebilmek için yemek alışkanlıklarını değiştirmek, yemeklerde daha az tuz kullanmak, mümkün olduğunca çok tuzlu besinlerden ve fastfood yiyeceklerden uzak durmalısınız.