Normal şartlarda egzersiz yapmak hayatımızın her döneminde herkes için oldukça önemlidir. Ancak gebelikte egzersiz konusuna, anne adayları tarafından yeni kazanılan annelik duygusundan dolayı yanlış bir hareket yapma ve bunun sonucunda bebeğine zarar verme korkusuyla daha korumacı ve tedirgin yaklaşılabilmektedir. Aksine gebelik döneminde kişi ne kadar düzenli hareket halinde olursa bebeği için de o kadar olumlu etkisi olmaktadır. 

Özellikle normal doğumda egzersiz yapılması çok önemlidir. Gebenin güçlü bir nefes kontrolü yapabilmesi ve doğum sırasında kaslarını etkin kullanabilmesi için gebelikte egzersiz konusu oldukça mühimdir. Eski dönemlerde normal doğumun çok daha fazla kişi tarafından ve kolay gerçekleştirildiği ile de bağlantı kurarsak hareket etmenin doğum sürecinde ne kadar etkili olduğunu görebiliriz. Hareketsiz bir yaşam süren ve devamlı oturarak çalışan kadınların, tarlada çalışarak, hayvanlara bakarak devamlı aktif olarak hareket halinde olan kadınlara göre gerçekleştirdikleri doğumun çok daha zor geçtiği gözlemlenmektedir. Özellikle eskiye kıyasla daha hareketsiz yaşam sürdüğümüz, çoğu işimizi bilgisayar üzerinden ve masa başında çalışarak geçirdiğimiz için bu pandemi sürecinde egzersiz yapmak gebeler için daha fazla önem kazanmıştır. 

gebelikte-egzersiz-ne-zaman-baslar

Gebelikte egzersiz yapmanın önemi

Gebelikte egzersiz yapmak solunum ve dolaşım sistemlerinin düzgün çalışmasına yardımcı olur ve kilo alımını yavaşlatır. Gebenin sırt, eklem ve kas ağrılarını azaltır ve duruş bozukluğuna engel olur. Düzenli egzersiz yapan gebeler yapmayanlara göre gebeliğin getirdiği ağrılı süreçle daha kolay başa çıkabilmektedir. Gebelikte yapılan egzersizler uyku kalitesini, vücuttaki kan akışını, kas ve kemik yapılarının dayanıklılığını artırmaktadır. Ayrıca gebelikte egzersiz yapmak gebede oluşan ayak şişmesi gibi belirtiler gösteren ödemin azalmasına da yardımcı olmaktadır. 

Bu dönemde yapılan egzersiz, gebenin iyi hissetmesini ve stresinin azalmasını sağlayarak psikolojisini de pozitif yönde etkilemektedir. Araştırmalara göre gebelikte düzenli egzersiz yapmak bebeklerin sinir gelişiminde de oldukça önemli rol oynuyor. Gebelikte 12. haftadan sonra özellikle de doğuma yakın süreçlerde gerçekleştirilen egzersizler uzmanlar tarafından tavsiye edilmektedir. Bu sürecin 12 hafta olmasının sebebi bu dönemde gebelikteki düşük tehlikesinin azalmasıdır. Çünkü egzersiz yapmak her ne kadar gebelik için çok önemli olsa da düşük tehlikesi olan gebelere tavsiye edilmemektedir. Bu sebeple eğer kişinin gebelikte egzersiz yapmasına sakınca olacak bir etken yoksa düzenli solunum ve karın kaslarını güçlendirici etkisi olan, hafif tempolu yürüyüş ve pilates gibi egzersizleri yapması önerilmektedir.