ESHOT’ta 11 milyarlık dev bütçe: AK Parti’den faaliyet eleştirisi!

İzmir Büyükşehir Belediye Meclisi’nin Kasım ayı Toplantısı’nda ESHOT’un 11 milyarlık dev bütçesi oy çokluğu ile kabul edildi.

Aslı Solmaz
Aslı Solmaz Tüm Haberleri
Büyütmek için resme tıklayın

Yenigün Gazetesi'nden Sıla Arabacıoğlu'nun haberine göre, İzmir Büyükşehir Belediye Meclisi Kasım ayı Olağan Meclis Toplantısı’nın 7’nci Birleşimi’nde ESHOT’un bütçesi ve performans programı görüşüldü. 11 milyar 290 milyon liralık bütçe oy çokluğu ile kabul edildi. AK Parti’den vizyon ve faaliyetler noktasında sert eleştiriler geldi.

KALEM KALEM BÜTÇE

Plan ve Bütçe Komisyonu Başkanı Bülent Köklü, ESHOT Genel Müdürlüğü 2024 yılı bütçe tasarı hakkında söz aldı. Köklü konuşmasında akaryakıt ve yedek parça fiyatlarında yaşanan artışa ve personel giderlerine dikkat çekerek, “ESHOT'un 2024 yılı mali yılı bütçesi 11 milyar 290 milyon gider, 8 milyar 890 milyon gelir ve 2 milyon 400 bin TL'nin açık fazlasının finansmanı olarak teklif edildiği görülmekte. ESHOT'un envanterinde bin 728 adet araç var, toplam değeri ise 1 milyar 147 milyon lira olduğu görüldü. Kullanılan araçların yaş ortalaması ise 6-30 oldu. Toplu ulaşım hizmetlerinin yüzde 47'sini gerçekleştiriyor ama hasılat payı yüzde 41 oranında kaldı. 2019'dan bugüne motorin yüzde 504, elektrik yüzde 544 artmışken İzBB bu maliyetleri fiyatlara yansıtmadı. Biletlerdeki güncelleme oranı yüzde 333, öğrencide yüzde 178 oranında kaldı. Yatırım ağırlıklı bir bütçe yapıldığı görülmektedir. 600 adet araç alınacak ve bunun için 793 milyon liralık bir bütçe ayrıldı. 400 araç elektrikli olacak. ESHOT'un kredi borcu 207 milyon 29 bin, 60 ay vadeli otobüs alınımından kaynaklı kalan kredi borcu 303 milyon 895 bin. Toplamda 510 milyon 924 bin TL borcu bulunmaktadır. Borçlanma limiti ise 8 milyardır. Bunun tamamı kullanılmamaktadır. İzBB bir yolcu için 9.60 TL destek veriyor” dedi.

‘İHTİYACI KARŞILAYAMIYORUZ’

CHP Grup Sözcüsü Gamze Gül Çamur ESHOT'un 2024 yılı mali bütçesine ilişkin söz aldı. Çamur açıklamasında, “ESHOT kentimizin amiral gemisi olarak çalışmaktadır. Filosunu ve hizmetlerini sürekli yeniliyor ve değişiliyor. ESHOT 4 bin 667 personel, bin 728 otobüs, 139 adet hizmet aracı, 10 bin 468 adet durak, 17 bin 672 metrekare hizmet alanından oluşan 5 atölye ve 7 garaj ile kentimize toplu ulaşım hizmet veriyor. 9 bağlantı noktası ile 33 adet aktarma merkezi içeriyor ve 418 hatta her gün bin 300'den fazla sefer yapıyor. Günlük km toplamı dünyanın çevresini her gün çokça kez dolaşıyor. Toplu ulaşımda artık yeni döneme girdik. 0 karbon hedefi koyduk. Alternatif, sürdürülebilir yatırımları hayata geçiriyoruz. Çevreye duyarlı uygulamalar için kaynak ihtiyacımız 12 milyar 900 milyon lira. Bu ihtiyacı karşılayacak gelire sahip değiliz” dedi.

‘SÜBVANSE EDİLİYOR’

Çamur, “2024 mali yılı gelirlerimiz 8 milyar. Gider-gelir birbirini karşılamıyor. 2 milyarı bir şekilde finanse edeceğiz. Geçmiş yıllarda nasıl borç ödeyip yatırım yaptıysak yine yapacağız. Üstelik geliri kendimiz belirleme hakkımızın elimizden alındığı halde. Merkezi hükümet bütçe açığını vergi yükleriyle kapatmaya çalışıyor ama UKOME'de temsilcileriyle bunu muhalif belediyelerinde silah aracı olarak kullanıyor. Toplu ulaşım tarifesi en büyük gelir kaynağımız. Bugün tam binişin ücreti 19 lira olması gerekiyordu ama bugün 13 lira. Motorine gelen zamma göre tarife belirlersek bugün tam biletin 45 lira olması gerekiyor. ESHOT'un ne zor koşullarda çalıştığını bize gösteriyor. Gelirin giderleri karşılamasında n oldukça uzak olduğundan oluşan bütçe açığının yüzde 53'lük kısmı Büyükşehir tarafından sübvanse ediliyor. Kalan kısımda ise borçlanmaya gidiliyor” diye konuştu.

‘170 KADIN ŞOFÖR’

2019 ve 2024 yılları arasında 500 araç almayı hedeflediklerini belirten Çamur, “Biz ise 457 ESHOT, 16 İZULAŞ, 178 İZTAŞIT olmak üzere 651 otobüs alımını gerçekleştirdik. Bu otobüsleri doğru bir zamanda ve 5 yıl garantili olarak aldık. Önümüzdeki dönemde GES'leri kapasitelerini arttırmayı planlıyoruz. 2019 yılında 29 kadın şoför vardı, dün itibariyle 170 kadın şoför çalışmakta. İlerleyen dönemlerde erkeklerle yarışır hale getirmeyi planlıyoruz” açıklamasını yaptı.

YILDIZ’DAN MAZERET ÇIKIŞI!

AK Parti Grup Sözcüsü Hakan Yıldız, “İzmir’in dağ gibi problem ve sorunlarını konuşmak zorundayız. Akaryakıttaki yüzde 500’deki artışlar bahsettiler, hepimiz biliyoruz. Siz akaryakıtta yüzde 500 artıştan bahsederken bütçenin yüzde 1000 artmış. Dolar’ın daha stabil olduğu sizin tabirinizde sıkıntısız olduğunuz süreçte bütçe 1,2 milyar TL civarında. Bugün 12 milyar TL bütçe onaylıyoruz. Ana gider gördüğümüz mazotun alımında artış var. Hep bir mazeret üzerinden yürüyen iş üretilmemenin, kalıcı eser konmamanın nedenini ekonomik koşullar gibi bir sürü bahaneler ile sıralıyorsunuz. Başarı imkanlar ile doğru orantılı olsaydı gurur duyduğumuz Cumhuriyet oluşmaktı. Başarı inanç, hedef ve vizyonlarla orantılı. Biz Fenerbahçeli olarak söylüyorum, Galatasaray Avrupa şampiyonu olmazdı. Yani Soyer yönetimi 4,5 yılda imkansızlıklara rağmen başarı hikayesi yazabildi mi? Yazamadı. 500 elektrikli araç alınacaktı, 20 tane alındı. Hep yeni araç alınacak deniyor ama yok. Bugün raporda 400 tane alınacakmış, kitapçık bazında artış var. 20 otobüste 2 milyon litre tasarruf ediyorsa 100’e çıktığında 10 milyon litre ediyor. Siz her şartta otobüs alma iradesi ortaya koyup alsaydınız, sizi alkışlardık. Siz 100 dediniz ama yüzde 25 yaptınız, haklınız ekonomi sizi yordu. Bu vizyon meselesi. Biz sizlerden somut işlet yapmanızı bekliyoruz. Ekonomik koşullar nedeniyle Tunç Soyer 3 battı çıktı yapamıyorsa ama Aliağa Büyükşehir’e göre sembolik ve küçük bütçe ile 2 battı çıktı yapıyorsa düşünmeliyiz. Bu bir vizyon meselesi. Elektrikli otobüste sınıfta kaldık. ESHOT’un çabasına inancımız hep tam oldu. Gerçek rakam ve veriler üzerinden bakarak konuşalım” dedi.

‘CEMRELER HAYATA GEÇMEDİ’

Yıldız, “ESHOT’a destek, 2019 yüzde 47, 2020’de yüzde 48, pandemi döneminde yüzde 72 ve son olarak destek yüzde 49’muş. Yani biz her yıl ESHOT’a bütçemizden katkı yollamışız. Sistem sorunu yıllardır yürüyor ama… Siz son 10 yılda elektrikleri kademeli olarak alsaydınız ciddi tasarruf edilecekti. Bu bütçede de destek yüzde 53. Biz AK Parti olarak Büyükşehir’in ortaya koyduğu her meseleyi destekliyoruz. Biz AK Parti ve MHP olarak İzmir’in meselelerini ıskalamıyoruz. Samimiyet ile söylüyorum, ortaya konulmuş bir vizyonsuzluk hikayesi var. Bu maalesef Tunç Soyer’in yönetim anlayışının eseri. Bin 400 aracınız hala mazot yakıyorsa hangi hedefi gerçekleştirdiniz? Yılda sadece 25 otobüs alsaydınız 100 elektrikli otobüs olacaktı ve tasarruf edecektiniz. 100 aracımız olsa ESHOT’un rakamına göre 400 milyon tasarruf edecektik. Mevcut duraklarımızı GES’le donatamıyorsa nerede vizyondan bahsedeceğiz? Sorularımıza cevap vermenizi isterdik ama… Üzülerek izliyorum biz 20 yıllı hikayede asla ayrıştırmıyorum. Kitapçıya bakıyorum, 20 yıllık sorunu çözmüş gidilmeyen mahallelere gitmiş. Aziz Kocaoğlu hiç çalışmamış. Kitapçığa bunlar yazıldığında partimizi niye eleştiriyorsunuz? Eğer CHP’nin başarısızlıklarını kitapçığa yazmaktan çekinmiyorsa ben kendisini tebrik ediyorum. ESHOT’un durumu Tunç Soyer’in iradesizliğini ortaya koyuyor. Umarım hangi partiye bakmadan biz AK Parti olacağına eminiz ama bu iradeyi yeni yönetim ortaya koyabilir. 4,5 yıl yapacağız edeceğiz ile geçti. Maalesef ortada ortaya koyduğu cemrelerin hayata geçmedi İzmir Büyükşehir Belediyesi tablosu var” diye konuştu.

‘BAHANELER VAR’

MHP Grubu adına konuşan Hakan Şimşek, ESHOT’un adının değiştirilmesi önerisinde bulunarak, “56 aydır burada sürekli bahane dinledim. 31 Mart'ta seçmenim önüne seçmene bir bahane seçeneği sunsaydık bahanelerin yüksek olduğu bir oy çıkardı. Ben 56 aydır hem ilçelerden hem de metrolpolden gelen sorunlarla ilgili gelen önergelerin dikkate alındığını görmedim. Programa alınan işlerin ucu bucağı görünmüyor. Yapamamanın getirdiği bahane zinciri İzmir halkına servis ediyor. Ben İzmir'de yaşayan vatandaşlar Aliağa'yı övünce ben gururlanıyorum. Ben Aliağa Belediyesi'nin öncü olacağını söylemiştim. Aliağa'nın etrafındaki sanayi kuruluşları çok fazla. Aliağa'dan toplanan vergiler büyükşehir yasası gereğince belli oranı büyükşehir geliyor. Büyükşehir'in Aliağa'ya biz yatırım yapmadığını gördük. Büyükşehir'in hep yapacağız diye bahaneleri var. Seçmen bahane oyunu sandığa atacak. ESHOT kuruluş hizmetlerinden sadece toplu ulaşımını yerine getiriyor. ESHOT'un ismini değiştirmekle başlayabiliriz” dedi.

ESHOT’A TEŞEKKÜR

İYİ Parti Grup Başkanvekili Kemal Sevinç, “80 yıllık köklü geçmişe sahip ESHOT, kentimizde toplu ulaşımın amiral gemisi olarak gece gündüz demeden çalışıyor. Bugün de başarılı bir şekilde görev yapıyor. Bu çerçevede arkadaşlarımız konuşmalar yaptı. Yapıcı ve yol gösterici düşünceler söylendi. Çağın gereklerine uygun yönetim anlayışı ile filosunu yeniliyor ve geliştiriyor ESHOT. Bütçenin hazırlanmasında emeği geçenlere teşekkür ediyorum” diye konuştu.

‘TÜRKİYE’DE SORUN MUHALEFET İZMİR’DE İKTİDAR’

AK Parti Grup Başkanvekili Özgür Hızal, “ESHOT’ta tertemiz bir Sayıştay raporu var. Türkiye’de muhalefet İzmir’de iktidar sorunu var. Ortak noktaları CHP. Aslında temel sorun bu. Ben İZSU görüşmelerinde hiçbir şekilde afet üzerinden siyaset ortaya koymamışken arkadaşlar kafalarındaki kurgularını anlattılar. Evet biliyorum girdi fiyatları arttı. Bunların aksini zaten iddia etmiyoruz. AK Belediyecilik örneği vereyim. Kahramanmaraş’ta biniş ücreti 7 lira, Konya’da 8,5 lira. Burada da girdi fiyatları arttı. İzBB Eshot Genel Müdürlüğü’ne 449 milyon lira kaynak aktarılmış, o zaman 1 milyar bütçe var. 2019 yılında bu parayı aktardığınızda akaryakıt ve girdi bu denli yüksek değildi. UKOME olmasa, İzBB tek biniş fiyatını 20 lira mı yapacaktı? Bunu İzmirliler’e anlatın. Yapmayacaktınız. Biz sizden yeni bir garaj ve ESHOT hizmet binası beklerdik. Şu anda ESHOT’un hizmet binası Gaziemir Fuar’da. Bu çılgın bir proje değil. Ben olsam taşkın uyarısı varken Polonya’ya gitmezdim… Karşıyaka Belediye Başkanı da Konak Belediye Başkanı da piyasa da yoktu. Demek ki anlayış farkımız bu” açıklamasını yaptı.

29 Kas 2023 - 21:45 İzmir- İzmir Haberleri


göndermek için kutuyu işaretleyin

Yorum yazarak Gazete Yenigün Topluluk Kuralları’nı kabul etmiş bulunuyor ve yorumunuzla ilgili doğrudan veya dolaylı tüm sorumluluğu tek başınıza üstleniyorsunuz. Yazılan yorumlardan Gazete Yenigün hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.

Haber ajansları tarafından servis edilen tüm haberler Gazete Yenigün editörlerinin hiçbir editöryel müdahalesi olmadan, ajans kanallarından geldiği şekliyle yayınlanmaktadır. Sitemize ajanslar üzerinden aktarılan haberlerin hukuki muhatabı Gazete Yenigün değil haberi geçen ajanstır.


Yenigün Gazetesi - İzmir haberleri https://yenigun.com/google-news.xml https://yenigun.com/sitemap.xml/ https://yenigun.com/sitemap-latest.xml