Türk Uçak Gemisinde STOBAR Sistemi Kullanılacak: STOBAR Sistemi Nedir?

Türk Savunma Sanayii, yeni bir döneme hazırlanıyor. Yerli Uçak Gemisi için tasarım faaliyetleri, son Savunma Sanayii İcra Komitesi (SSİK) toplantısında alınan kararla başlatıldı. Türk Uçak Gemisi, STOBAR sistemini kullanacak. Peki, bu sistem ne işe yarar ve nasıl çalışır?

Kadir Menteş
Kadir Menteş Tüm Haberleri
Türk Uçak Gemisinde STOBAR Sistemi Kullanılacak: STOBAR Sistemi Nedir?
Haber albümü için resme tıklayın

Türk Savunma Sanayii, yeni bir döneme hazırlanıyor. Yerli Uçak Gemisi için tasarım faaliyetleri, son Savunma Sanayii İcra Komitesi (SSİK) toplantısında alınan kararla başlatıldı. Türk Uçak Gemisi, STOBAR sistemini kullanacak. Peki, bu sistem ne işe yarar ve nasıl çalışır?

STOBAR Sistemi Nedir?

STOBAR, "Short Take-Off But Arrested Recovery (Kısa Kalkış Ancak Yakalama İle İniş)" anlamına gelir ve uçak gemilerinde kullanılan bir uçak kalkış ve iniş sistemi türüdür. Bu sistem, uçakların kısa mesafeden kalkış yapmasına ve iniş sırasında kanca ve yakalama kabloları kullanılarak güvenli bir şekilde durmalarını sağlar.

STOBAR Sistemi Nasıl Çalışır?

STOBAR sistemi, uçak gemilerinde kullanılan birkaç farklı kalkış ve iniş sistemi türünden biridir. Diğerleri arasında CATOBAR (Catapult Assisted Take-Off But Arrested Recovery) ve STOVL (Short Take-Off and Vertical Landing) bulunur. STOBAR sistemi, uçakların kalkış sırasında bir rampadan kısa bir mesafe boyunca hızlanmasını sağlar. Uçak gemisinde, uçağın kalkış sırasında hızlanmasına yardımcı olmak için bir rampa bulunur. Ancak, uçak iniş sırasında yakalama kabloları kullanarak durur.

STOBAR ve CATOBAR Sistemleri Arasındaki Fark Nedir?

STOBAR sistemi, CATOBAR sistemine göre daha basit bir tasarıma sahiptir ve daha az alana ihtiyaç duyar. Bu nedenle, STOBAR sistemi genellikle daha küçük uçak gemilerinde kullanılır. CATOBAR sistemi ise daha büyük uçak gemilerinde kullanılır ve uçakların daha ağır yükler taşımasına izin verir.

Hangi Gemiler STOBAR ve CATOBAR Sistemlerini Kullanıyor?

STOBAR (Short Take-Off But Arrested Recovery) Sistemini Kullanan Gemiler:

  • INS Vikramaditya (Hindistan): Hindistan Donanması’na ait INS Vikramaditya, STOBAR sistemini kullanmaktadır ve MiG-29K savaş uçaklarını bünyesinde bulundurur.
  • Çin Uçak Gemileri: Bazı Çin uçak gemileri de STOBAR sistemini kullanmaktadır.

CATOBAR (Catapult Assisted Take-Off But Arrested Recovery) Sistemini Kullanan Gemiler:

  • USS Gerald R. Ford (ABD): Amerika Birleşik Devletleri Donanması’nın en yeni uçak gemisi olan USS Gerald R. Ford, CATOBAR sistemini kullanmaktadır. Bu gemi, F-35, F/A-18E/F Super Hornet, E-2D Advanced Hawkeye ve C-2A Greyhound gibi uçakları barındırabilir.
  • Charles de Gaulle (Fransa): Fransız Donanması’na ait Charles de Gaulle, CATOBAR sistemini kullanır ve Rafale M ve E-2C Hawkeye gibi uçakları barındırabilir.
  • Cavour (İtalya): İtalyan Donanması’na ait Cavour, CATOBAR sistemini kullanır ve AV-8B Harrier II ile F-35B Lightning II gibi uçakları barındırabilir.
  • Queen Elizabeth (Birleşik Krallık): Birleşik Krallık Kraliyet Donanması’na ait Queen Elizabeth Sınıfı gemiler, CATOBAR sistemini kullanır ve F-35B Lightning II gibi uçakları barındırabilir.
Türk Uçak Gemisinde STOBAR Sistemi Kullanılacak: STOBAR Sistemi Nedir?

Türk Uçak Gemisi: Yerli ve Milli Tasarım

Türk Uçak Gemisi, 285 metre uzunluğa, 68 metre genişliğe, 60 bin ton deplasmana, 25 knots hıza, COGAG tahrik sistemine, STOBAR uçak kalkış/iniş sistemine ve 10.1 metre su çekimine sahip olacak şekilde tasarlanıyor. Bu gemi, Türk Donanması'nın envanterinde bulunan TCG ANADOLU Amfibi Hücum Gemisi'nden farklı olarak daha geniş bir kategoride savaş uçaklarının iniş ve kalkış yapabilmesine olanak sağlayacak.

STOBAR Sistemi Hangi Ülkelerde Kullanılıyor?

STOBAR sistemi özellikle Rusya ve Hindistan gibi ülkelerin uçak gemilerinde yaygın olarak kullanılmaktadır.

Türk Uçak Gemisi'ne Hangi Uçaklar Konuşlandırılacak?

Türk Uçak Gemisi'ne F-35B gibi dikey iniş/kısa kalkış özelliğine sahip savaş uçaklarının konuşlandırılması planlanıyor. Ayrıca KIZILELMA ve Bayraktar TB3 gibi insansız platformların da gemiye entegre edilmesi hedefleniyor.

CATOBAR ve STOBAR Sistemleri Arasındaki Temel Fark Nedir?

CATOBAR sistemi, uçakların katapultlarla fırlatılmasını sağlar ve daha büyük uçak gemilerinde kullanılırken, STOBAR sistemi daha küçük gemilerde tercih edilir ve uçakların kısa mesafeden kalkış yapmasına olanak tanır.

Kaynak: Haber Merkezi

19 Şub 2024 - 23:03 - Bilim-Teknoloji Haberleri


göndermek için kutuyu işaretleyin

Yorum yazarak Gazete Yenigün Topluluk Kuralları’nı kabul etmiş bulunuyor ve yorumunuzla ilgili doğrudan veya dolaylı tüm sorumluluğu tek başınıza üstleniyorsunuz. Yazılan yorumlardan Gazete Yenigün hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.

Haber ajansları tarafından servis edilen tüm haberler Gazete Yenigün editörlerinin hiçbir editöryel müdahalesi olmadan, ajans kanallarından geldiği şekliyle yayınlanmaktadır. Sitemize ajanslar üzerinden aktarılan haberlerin hukuki muhatabı Gazete Yenigün değil haberi geçen ajanstır.


Yenigün Gazetesi - İzmir haberleri https://yenigun.com/google-news.xml https://yenigun.com/sitemap.xml/ https://yenigun.com/sitemap-latest.xml