Baharat sektörü 2024'e iyi başladı: İlk aylarda rekor artış!

Türkiye'nin baharat ihracatında önemli bir yere sahip olan Ege Bölgesi, 2024 yılının ilk aylarında rekor bir artışla dikkat çekti.

Aslı Solmaz
Aslı Solmaz Tüm Haberleri
Baharat sektörü 2024'e iyi başladı: İlk aylarda rekor artış!
Baharat sektörü 2024'e iyi başladı: İlk aylarda rekor artış!
+1
Haber albümü için resme tıklayın

Ege Bölgesi, Türkiye'nin baharat ihracatında önemli bir yere sahip. 2024 yılının başlarında, sektör yüzde 51'lik bir artışla 86 milyon dolarlık ihracata imza attı. Bu dönemde, toplam ihracatın 54 milyon dolarını Ege Bölgesi'nden gerçekleşen satışlar oluşturdu. Miktar bazında da ihracat, yüzde 31'lik bir artışla 24 bin tona ulaştı, bu gelişmeler Ege'nin bu alandaki etkinliğini bir kez daha ortaya koyuyor. 

Baharat sektörü 2024'e iyi başladı: İlk aylarda rekor artış!

Ali Fuat Gürle

"Türk tıbbi ve aromatik bitkilerinin bitki çayı özelinde tanıtımını yapmayı planlıyoruz"

Ege Mobilya Kâğıt ve Orman Ürünleri İhracatçıları Birliği'nin liderliğinde, ABD ve Almanya başta olmak üzere, Türk baharatlarının ve tıbbi aromatik bitkilerin tanıtımı için yeni Turquality Projeleri hayata geçirilmeye başlandı. Ticaret Bakanlığı tarafından onaylanan ve  "Turkish Herbal Tea" adı altında başlatılan bu projelerle, 2023-2026 yılları arasında kekik, adaçayı, defne gibi ürünlerin tanıtımı yapılacak. Ege Mobilya Kağıt ve Orman Ürünleri İhracatçıları Birliği Yönetim Kurulu Başkanı Ali Fuat Gürle, "ABD ve Almanya öncelikli hedef pazarlar olmak üzere hedef pazarlarda sağlık temalı Türk tıbbi ve aromatik bitkilerinin bitki çayı özelinde tanıtımını yapmayı planlıyoruz." şeklinde konuştu.

Baharat sektörü 2024'e iyi başladı: İlk aylarda rekor artış!

Muhammet Öztürk

"186 milyon dolarlık baharat ihracatı"

Kalitenin korunması ve ihracatın desteklenmesi adına, üretici ve ihracatçılar arasında iş birliğinin önemi vurgulandı. Analiz masrafları ve döviz kurlarının ihracatı destekleyecek seviyede olması gerektiği belirtilirken, işçilik ve enerji maliyetlerindeki artışlar ile navlun fiyatlarındaki dalgalanmalar, sektörün karşılaştığı zorluklar arasında yer aldı. Ege Hububat Bakliyat Yağlı Tohumlar ve Mamulleri İhracatçıları Birliği Yönetim Kurulu Başkanı Muhammet Öztürk, “Türk baharat sektörü, 2023 yılında yüzde 10 artışla 186 milyon dolarlık baharat ihracatına imza attı. Türkiye’nin baharat ihracatının merkez üssü Ege Bölgesi ise baharat ihracatının yüzde 64’ünü gerçekleştirerek 118 milyon dolarlık dövizi Türkiye’ye kazandırdı. Türkiye'de üretilen baharatları, 2023 yılında 153 ülkeye ihraç ettik. 2023 yılında ihracatımızda ilk sırada olan ülkeler; ABD’ye 23 milyon dolarlık, Almanya’ya 21 milyon dolarlık, Çin’e 10 milyon dolarlık, Fransa ve Tayland’a 6 milyon dolarlık, Birleşik Krallık, Hindistan ve Hollanda’ya 4 milyon dolarlık ihracat gerçekleştirdik. Uzakdoğu’nun en büyük gıda fuarı olan Foodex Japan Fuarı’na Türkiye Milli Katılım Organizasyonun bu yıl 26.’sını yaparak Türk baharatlarını da tanıtıyoruz. Japonya’nın son 5 yılda gıda ithalatı yüzde 17’lik artışla 62 milyar dolardan 73,6 milyar dolara çıktı. Aynı dönemde Türkiye’nin Japonya’ya yaptığı gıda ihracatı ise; yüzde 72’lik artışla 164 milyon dolardan 282 milyon dolara yükseldi. Japonya pazarında güçlüyüz, verimli bir fuar geçiriyoruz. Günümüzde yıllık 200 milyon dolar ihracat rakamına ulaşan baharat ihracatımızı uzun vadede 1 milyar dolar seviyesine taşımayı hedefliyoruz.” ifadelerini kullandı.

Baharat sektörü 2024'e iyi başladı: İlk aylarda rekor artış!

Nurettin Tarakçıoğlu

Kekik, defne, kimyon, toz biber, sumak ve adaçayı en fazla ihraç edilen baharatlar

Ege Mobilya Kağıt ve Orman Ürünleri İhracatçıları Birliği Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı Nurettin Tarakçıoğlu, “2023 yılında 51 milyon dolarla kekik, 45 milyon dolarla defne, 17 milyon dolarla kimyon, 14 milyon dolarla toz biber, 7 milyon dolarla sumak ve adaçayı en fazla ihraç ettiğimiz ürünler arasında yer alıyor. Avrupa Birliği başta olmak üzere tüm dünyaya ihracatın devamlılığı için ürünlerdeki kalite sorununun çözümü hayati önem taşıyor. Ürünlerdeki kalite sorunu üreticide çözülmeli. Uzun süredir İl Tarım ve Orman Müdürlükleri ile birlikte toplantılar ve eğitimler düzenleyerek yabancı ot kalıntısı nedeniyle ortaya çıkan ürünlerdeki kalite sorununun ortadan kaldırılması için yapılması gerekenleri anlatıyoruz.” diye konuştu.  

Tarakçıoğlu, “Ürünlerdeki kalite sorununun ortadan kaldırılması için Tarım Bakanlığı, ihracatçı ve üretici işbirliği yapmalı. Üretimden paketlemeye kadar tedarik zincirinin komple çözüme kavuşturulması lazım. Analiz masrafları ihracatçıya maliyet oluşturuyor. Piyasa fiyatlarıyla analiz yapılmalı. İhracatın önünü açmak için analiz fiyatları makul ve ihracatı destekler boyutta olmalı. ABD pazarında ihracatımız istikrarlı bir şekilde devam ediyor. Uzakdoğu ve Avrupa’da defne ihracatında yoğun artış var. Kekik ve adaçayında kalite sorunu var. Düşük kur ihracatçılar için problem yaratıyor. Döviz kurları ihracatı destekler boyutta olmalı. İşçilik ve enerji maliyetleri arttı. Navlun fiyatları hareketlendi ve tekrardan yükselişe geçti. Enflasyonun hareketli olduğu bir ortamda maliyet yapmakta güçlük çekiyoruz.” dedi.  

10 Mar 2024 - 09:08 - Ege Haberleri

Mahreç  Pınar Teke


göndermek için kutuyu işaretleyin

Yorum yazarak Gazete Yenigün Topluluk Kuralları’nı kabul etmiş bulunuyor ve yorumunuzla ilgili doğrudan veya dolaylı tüm sorumluluğu tek başınıza üstleniyorsunuz. Yazılan yorumlardan Gazete Yenigün hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.

Haber ajansları tarafından servis edilen tüm haberler Gazete Yenigün editörlerinin hiçbir editöryel müdahalesi olmadan, ajans kanallarından geldiği şekliyle yayınlanmaktadır. Sitemize ajanslar üzerinden aktarılan haberlerin hukuki muhatabı Gazete Yenigün değil haberi geçen ajanstır.