Antalya'daki teleferik faciasının ön raporu hazırlandı: Kazanın nedeni belli oldu!

Antalya Büyükşehir Belediyesi tarafından işletilen ve 2017 yılında hizmete giren Sarısu teleferik hattında meydana gelen ve bir kişinin hayatını kaybettiği, yedi kişinin yaralandığı kaza ile ilgili adli süreç başladı. Hazırlanan bilirkişi ön raporuna göre, kazanın deformasyona uğramış cıvataların kopması sonucu meydana geldiği belirlendi.

Aslı Solmaz
Aslı Solmaz Tüm Haberleri
Büyütmek için resme tıklayın

Antalya Büyükşehir Belediyesi tarafından işletilen ve 2017 yılında hizmete giren Sarısu teleferik hattında meydana gelen ve bir kişinin hayatını kaybettiği, yedi kişinin yaralandığı kaza ile ilgili adli süreç başladı. Hazırlanan bilirkişi ön raporuna göre, kazanın deformasyona uğramış cıvataların kopması sonucu meydana geldiği belirlendi. Olayla ilgili toplam 13 kişi hakkında gözaltı kararı verildi ve bu kişilerden 12'si adliyeye sevk edildi.

12 Nisan günü, saat 17.28'de Sarısu teleferik hattındaki demir direklerden birinin kırılması sonucu bir teleferik kabini başka bir kabine çarptı. Bu çarpmanın etkisiyle kabin tabanı kırıldı ve içerisinde bulunan sekiz kişi, yüksek bir mesafeden yere düştü. Olayın ardından AFAD, polis, sağlık ekipleri ve Antalya Büyükşehir Belediyesi İtfaiye Müdürlüğü'ne bağlı ekipler hızla olay yerine sevk edildi.

Ekipler olay yerine ulaştı

Kısa sürede olay yerine ulaşan ekipler, 54 yaşındaki Memiş Enes Gümüş'ün olay yerinde hayatını kaybettiğini belirledi. Yaralananlar ise Özlem Şahin, Kaan Akgün, Fatih Gümüş, Keziban Çapar Gümüş, Lütfullah Kerim Gümüş, Herdem Eyüpoğlu ve Akmaral Abdyldaeva idi. Yaralılar, helikopterlerle olay yerinden alınarak hastanelere kaldırıldı. Teleferik hattı kaza sonrası durduruldu ve mahsur kalanlar için geniş çaplı bir kurtarma operasyonu başlatıldı. Türkiye'nin dört bir yanından gelen uzman ekipler ve gece görüşlü helikopterlerin de katıldığı kurtarma çalışmaları, 22,5 saat süren bir çaba sonucunda 174 kişinin tahliyesiyle sonuçlandı.

12 kişi adliyeye sevk edildi

Kazaya ilişkin başlatılan adli soruşturma kapsamında, ANET firması genel müdür vekili B.S., mekanik mühendisi O.E., taşeron bakım şirketi bakım ve otomasyon amiri S.Y. gibi çeşitli pozisyonlardaki toplam 13 şüpheli hakkında gözaltı kararı verildi. Gözaltına alınan 12 kişi, sabah erken saatlerde adliyeye sevk edildi. Hakkında gözaltı kararı bulunan diğer bir kişinin ise yurt dışında olduğu ve Türkiye'ye dönüşünde ifadesinin alınacağı belirtildi.

Bilirkişi ön raporunda, kazanın başlıca nedeninin, teleferik hattını destekleyen demir direklerde meydana gelen deformasyon ve cıvataların kopması olduğu vurgulandı. Raporda ayrıca, denetim ve bakım-onarımda ciddi kusurlar olduğuna dikkat çekildi, bu durumun kazaya doğrudan etki etmiş olabileceği üzerinde duruldu.

İş güvenlik uzmanları, elektrik ve makine mühendisleri tarafından kazaya ilişkin hazırlanan bilirkişi ön raporu da açıklandı. Raporda, denetim ve bakım-onarımda kusurların bulunduğuna dikkat çekildi. Kazanın, deformasyona uğrayan cıvataların kopmasından kaynaklandığı bilgisinin yer aldığı raporda, bakım sözleşmesinde yer almasına rağmen bağlama elemanlarının kontrolünün yapılmadığına dikkat çekildiği görüldü.

Deformasyon tespit edildi

Raporda, şu ifadeler yer aldı:

"Tesisin işletmeye alındığı tarihten bugüne kadar 7 yıl sürenin geçmiş olduğu anlaşılmıştır. 5 nolu teleferik direğinin flanş bağlantılarını sağlayan cıvataların koptuğu, sebebinin ise direk üzerindeki kabin taşıyıcı halat sisteminin üzerinden geçtiği makaralardaki nedeni anlaşılamayan deformasyonlardan dolayı makaranın metal aksamına sıkışması sonucu sistemin hareket yükünden dolayı meydana gelen kuvvetli çekme yüküne dayanamayıp direk üzerindeki flanşların bağlı olduğu cıvataların kopması sonucu direğin üst bölümünün çekme kuvveti sonucu kabinin alt kısmına çarparak çelik konstrüksiyonu koparttığı, dolayısıyla kabin içerisindeki insanların aşağıya düştüğü keşif esnasındaki incelemelerimizden anlaşılmıştır.

5 nolu direğin toplam 7 adet flanştan ve toplam 10 parça boru direkten oluştuğu, alttan üçayak yükseldiği, üstteki yedinci flanşta üçayağın birleşerek tek sütun olarak devam ettiği tespit edilmiştir. Flanş bağlantılarını oluşturan 22 mm, 8.8 BOLT marka cıvataların yerlere saçıldığı ve deforme oldukları tespit edilmiştir. Cıvatalardaki deformasyonun çekme-kesmeye bağlı deformasyon olduğu anlaşılmıştır.

Direği oluşturan parçaları birleştiren flanşlarda deformasyon görülmemiştir. Devrilmiş olan direk yanına gidildiğinde taşıyıcı-çekici halatları tutan makaralardan birisinin halatın etkisiyle deforme olduğu, halatın makaranın içerisine girdiği (sıyırdığı) tespit edilmiştir."

Tutanak ve formlarda eksikler bulundu

Olaya neden olan faktörlerin iki grupta incelendiği kaydedilen raporda, "Devrilmiş direğin çekici ya da taşıyıcı halatların makara içerisine sıkışması ile kesici anahtarın (emniyet sivici) görevini yapamaması sonucu halatın çekmeye bağlı olarak direğe moment uyguladığı ve direğin alttan ikinci katındaki flanşların cıvatalarının kopması ile birlikte direğin devrildiği tespit edilmiştir. Devrilmiş olan direğin devrilme aşamasında makaranın arasına halatın girmesiyle makaranın deforme olduğu, dolayısıyla halatın sıkışması ile değil cıvataların yükü taşıyamayıp kopması yüzünden direğin devrilmiş olduğu tespit edilmiştir" denildi.

2017 yılından itibaren tesise ait iş emri formlarının günlük tutulduğu, 2024 yılına ait ocak, şubat, mart aylarına ait iş emri form belgelerinde yapılan işlemler görüldüğü belirtilen raporda, "Ancak direklere ait cıvataların torkunda boşluk olup olmadığının kontrolü, cıvataların korozyona uğrayıp uğramadığının tespiti ve kontrolü, malzeme yorulmasının dikkate alınarak belli zaman aralıklarında cıvata, rondela, rulman vs. gibi makine elemanlarının değişimlerinin yapılmadığının tespit edildiği, tesiste bulunan dokuz adet 2 teleferik direklerinin üzerindeki traverslerde çalışan lastikli makara gruplarının hangi periyotlarda değiştirildiğine dair tutanak ve kontrol formlarının bulunmadığı görülmüştür" denildi.

Mesleki yeterlilik belgeleri yok

Bakım personelinden bazılarının mesleki yeterlilik belgelerinin bulunmadığının görüldüğü kaydedilen raporda, şu ifadeler de yer aldı:

"Anet A.Ş. ile Megatower A.Ş. ile yapılan tesisin bakım ve işletme sözleşmesi incelenmiş olup sözleşmede birçok bakım işi Megatower firmasına Anet A.Ş. tarafından yapılması için verilmiştir. Sözleşme içeriğinde maddeler halinde yapılacak işler listelenmiştir.

Ancak Anet A.Ş. firmasında çalışan kontrol ve kesin kabul mühendislerinin kesin kabulleri ve kontrolleri nasıl yaptıklarına ilişkin herhangi bir evraka dosyalarda rastlanmamıştır. Keşif esnasında kaza mahallinde bulunan kopmuş olan cıvatalar ve somunlar teknik olarak incelenmiş olup detaylı fotoğrafları rapor sonuna eklenmiştir."

Kaynak: DHA

14 Nis 2024 - 13:55 Antalya- Asayiş Haberleri


göndermek için kutuyu işaretleyin

Yorum yazarak Gazete Yenigün Topluluk Kuralları’nı kabul etmiş bulunuyor ve yorumunuzla ilgili doğrudan veya dolaylı tüm sorumluluğu tek başınıza üstleniyorsunuz. Yazılan yorumlardan Gazete Yenigün hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.

Haber ajansları tarafından servis edilen tüm haberler Gazete Yenigün editörlerinin hiçbir editöryel müdahalesi olmadan, ajans kanallarından geldiği şekliyle yayınlanmaktadır. Sitemize ajanslar üzerinden aktarılan haberlerin hukuki muhatabı Gazete Yenigün değil haberi geçen ajanstır.


Yenigün Gazetesi - İzmir haberleri https://yenigun.com/google-news.xml https://yenigun.com/sitemap.xml/ https://yenigun.com/sitemap-latest.xml