Gözde Yılmaz'ın 6 Ağustos 2022 tarihli Yenigün Gazetesi'ndeki köşe yazısıdır.
Merhaba sevgili kitap dostları,
Bu hafta sizlere; edebiyatımızın önemli eserlerinden biri olan Şinasi tarafından yazılmış “Şair Evlenmesi” eserini ve hayatın yorucu temposu karşında iyimserlik ve teslimiyet üzerine inşa ettiği sufi felsefesiyle bizlere rehberlik eden Hakan Mengüç tarafından yazılmış “Hiçbir karşılaşma Tesadüf Değildir” eserlerini değerlendirmek istiyorum. Bana çok şey kattığını düşündüğüm bu iki eser hakkında fikir sahibi olmak isterseniz, buyurun yorumlara.
Şair Evlenmesi - Şinasi
Bu hafta sizlere edebiyatımızın önemli eserlerinden biri olan Şinasi tarafından yazılmış, “Şair evlenmesini” kitabını değerlendirmek istiyorum. Yazıldığı dönemde halk tarafından anlaşılmadığı, aydın kesimin de pek ilgi göstermediği için hak ettiği değere sahip olamayan bu eser, edebiyatımızın ilk tiyatro türü eseridir. Şinasi, şair evlenmesi eserinden önce de birçok eser denemesi yapmış, fakat kitap haline gelen tek eseri, Şair evlenmesi eseri olmuştur. Bu eserin kitap haline gelmesi küçük bir tesadüf sonucudur. Selanik’te Mehmet Tayfur isminde bir kitapçı “Tercüman-ı Ahval” koleksiyonunda bu esere rastlamış ve bunu kitap halinde basmıştır. İkinci Meşrutiyetin ilanından sonra, İbrahim Necmi Dilmen tarafından Selanik’te kurulmuş olan bir tiyatro topluluğu tarafından sahnelenen bu eser, küçük enstantaneler sonucu seyirci ile buluşmuş ve böylece bu eser edebiyatımızın önemli bir parçası olmuştur.
Eserin ana kahramanı Müştak Bey, alafranga kıyafet ve davranışlarıyla çevresinin ilgisini çeken, fakat yaşadığı yere yabancı, çevresi tarafından pek sevilmeyen bir şairdir. Müştak Bey, güzelliği dillere destan, Kumru Hanım’a yürekten bir sevgi beslemektedir. Beslediği bu sevgi de Kumru Hanım tarafından karşılıksız değildir. Kumru Hanım’ın kendisine ilgisinden emin olan Müştak Bey, Kumru Hanım ile evlenmek için mahallenin dedikoducu kadınları Habbe Kadın ve Ziba Dudu’yu aracı kılar. Fakat bu fitne kadınlar, aşık çifte bir oyun oynamaya karar verirler. Nikahı kıyacak din adamı Ebullaklakatül’enfi yardımı ile nikahta gelini değiştirirler. Müştak Bey’e gelin olarak Kumru Hanım’ın yaşça büyük, çirkin ablası Sakine Hanım’ı nikahlarlar. Durumu fark eden Müştak Bey, olaya itiraz eder fakat imam nikahta yanlışlık olmadığını dile getirir. Son çare olarak Müştak Bey’in arkadaşı Hikmet Bey, arkadaşının imdadına yetişir. İmama rüşvet vererek Müştak Bey’i zor durumdan kurtarır. İmam, aldığı rüşvet sonucu gelinin yaşça büyük olan değil, boyca büyük gelin olduğunu açıklayarak, durumu düzeltir.
Dönemin farklı sosyal sınıflarındaki kişilerini mizahi bir dille karikatürize eden eser, kitap sever herkese naçizane tavsiyemdir.
Hiçbir Karşılaşma Tesadüf Değildir- Hakan Mengüç
Bu hafta sizlere; müzisyen ve konuşmacı olarak Türkiye’de geniş kitleler tarafından tanınan, sufi felsefenin temelleri üzerine yazdığı kitaplar ile gönüllerde taht kurmuş yazar Hakan Mengüç tarafından yazılmış, “Hiçbir karşılaşma Tesadüf Değildir” Kitabını değerlendirmek istiyorum. Özellikle zor geçen bir haftadan sonra yazarın umutlu olmak ve umudu paylaşmak üzerine inşa ettiği hayat felsefinden destek almak için başladım bu kitaba. İş yoğunluğu, hayat kargaşası, yaşama telaşını normalden fazla hissettiğim bu dönemde arka kapak hikayesinden etkilenerek okumaya karar verdiğim bu eser, kararımda beni yanıltmayarak haftanın zorlu temposunda bana yol gösterici oldu.
Yazarın başından geçen bir hikayeye hayat vermesiyle doğmuş bu eser, içindeki olaylarla yazarın dönüşümüne vesile olduğu kadar, hikayesi ile okuyan herkesin de dönüşümüne de vesile oluyor.
Kitabın hikayesi; yazarın yeni tanınmaya başladığı zamanlarda, bir seminer sırasında aldığı esrarengiz not ile başlar. Seminerin ilk dakikalarında bir katılımcının, yazarın not defterine bıraktığı bu not, yazarı Eyüp Sultan’a davet etmektedir. Notun bir hayalperest tarafından yazıldığına kendini ikna eden yazar, ilk başlarda nota pek itibar etmez. Fakat kısa bir süre sonra hiç planda olmadığı halde hayat yazarı Eyüp Sultan’a yönlendirir. Eyüp Sultan’da bir televizyon programına konuk olduktan sonra atmosferi daha fazla hissetmek için orada kalan yazar, öfkeli bir kadın sesine kulak vererek hikayenin başlamasına vesile olur. Bu öfkeli genç kadınla tekrar tekrar yolları kesişen yazar, bir gün kendi başına çıkmaya karar verdiği kendini arama yolculuğuna genç kadının ısrarlarıyla kadını da dahil eder. Başlarına ne geleceğini bilmeden kendilerini arama yolculuğuna çıkamaya karar veren bu ikilinin yazgılarından başka güvenecekleri hiçbir şey yoktur. Bunun içindir ki çıktıkları bu yedi günlük yolculukta yanlarına ne paralarını, ne de kredi kartlarını alırlar. İçecek suları, yiyecek yemekleri olmadan tamamen teslimiyet inancı içinde çıktıkları bu yolcukta başlarına gelen sıra dışı olaylar, onların olduklarından çok daha farklı bir değişime sürükler.
Kaderin insandan vazgeçmediğini, yaşadığımız her dakika aldığımız her nefeste yeniden yazıldığını, hayatta karşımıza çıkan değişimlere direnmek yerine teslimiyeti öğütleyen bu eser kitapsever herkese naçizane tavsiyemdir. Daha fazla kitap yorumu için instagram@benimkitapligim9 sayfasını takipte kalın.
Yorum yazarak Gazete Yenigün Topluluk Kuralları’nı kabul etmiş bulunuyor ve yorumunuzla ilgili doğrudan veya dolaylı tüm sorumluluğu tek başınıza üstleniyorsunuz. Yazılan yorumlardan Gazete Yenigün hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.
Haber ajansları tarafından servis edilen tüm haberler Gazete Yenigün editörlerinin hiçbir editöryel müdahalesi olmadan, ajans kanallarından geldiği şekliyle yayınlanmaktadır. Sitemize ajanslar üzerinden aktarılan haberlerin hukuki muhatabı Gazete Yenigün değil haberi geçen ajanstır.
Şimdi oturum açın, her yorumda isim ve e.posta yazma zahmetinden kurtulun. Oturum açmak için bir hesabınız yoksa, oluşturmak için buraya tıklayın.
Yorum yazarak Gazete Yenigün Topluluk Kuralları’nı kabul etmiş bulunuyor ve yorumunuzla ilgili doğrudan veya dolaylı tüm sorumluluğu tek başınıza üstleniyorsunuz. Yazılan yorumlardan Gazete Yenigün hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.
Haber ajansları tarafından servis edilen tüm haberler Gazete Yenigün editörlerinin hiçbir editöryel müdahalesi olmadan, ajans kanallarından geldiği şekliyle yayınlanmaktadır. Sitemize ajanslar üzerinden aktarılan haberlerin hukuki muhatabı Gazete Yenigün değil haberi geçen ajanstır.