Hıçkırık, kısa süre içerisinde kendiliğinden geçen ve herkeste görülebilen türden bir kasılmadır.

Yemeklerden sonra oluşan hıçkırık nedenleri genellikle yemek yerken yutulan havadan kaynaklanmaktadır. Hıçkırık nedenleri bunun yanında çeşitli rahatsızlıkların belirtisi de olabilir. Bu rahatsızlıklar sinir sistemi rahatsızlığı, kalp büyümesi, kalp krizi, zatürre, yemek borusunun tıkanıklığı ve diğer rahatsızlıklar olabilir. 

Hıçkırık nedenleri nelerdir?

Hıçkırığın oluşumunda daha pek çok neden bulunmaktadır. Bunlar hava yutmak bir yana, aşırı yemekten, aşırı alkolden, gazlı içeceklerden, mide bağırsak sisteminin aniden ısı değişimi yaşamasından da kaynaklanabilir. Hıçkırığın oluşum nedenleri genellikle psikolojik nedenli de olabilmektedir. Ani duygu değişimleri, korku, stres ve heyecan tetikleyen türlerdendir. Bu gibi duygu değişimleri hıçkırığa neden olabilmektedir. Kullanılan ilaçlar, antidepresanlar, metabolik rahatsızlıklar, çevresel faktörler de hıçkırık nedenleri arasında sayılır. 

Hıçkırık neden oluşuyor sorusuna yanıt aslında hıçkırığın çeşidine göre önem taşımaktadır. Hıçkırık üç gruba ayrılabilmektedir. İlki iki gün boyunca geçmeyen hıçkırık, diğeri iki hafta ve bir ay arası süren, sonuncusu ise bir aydan daha uzun süren hıçkırık çeşididir. Bu hıçkırık türlerinde doktora gözükmek gerekmektedir. Peki, bu hıçkırığın oluşmaması için neler yapılabilir? 

-Sağlıklı ve dengeli beslenme,

-yeterli su tüketimi,

-aşırı gazlı içeceklerden uzak durmak,

-alkol tüketimine dikkat etmek,

-Küçük porsiyonlar yemek, aralıklarla yemek,

-düzenli uyku,

-ani duygu değişimlerinden uzak kalmak,

Bunlar yanında yapılacak başka uygulamalar da bulunmaktadır. 

Hıçkırık geçmesi için neler yapılabilir?

Hıçkırık geçirme yöntemlerinde en bilinen yöntem solunum manevraları oluyor. Valsalva manevrası olarak bilinen, ağız ile nefes alıp burnu kapatarak, alınan havayla burundan basınç oluşturmak ve kulak zarının dışa doğru hareket ettirilmesidir. Bunun yanında nefes tutmak, buzlu suyla gargara yapmak, toz şeker yemek, dili dışarı doğru çekmek veya da limon ısırmak da evde yapılabilecek kolay yöntemlerdendir. Ayrıca karbondioksit miktarı artırmak için kısa aralıklar ile kese kâğıdına benzer şeylerde nefes alıp vermek de buna örnek verilebilir. 

Hıçkırık nedenleri arasında sayılan faktörlerden de uzak durmak hıçkırığı önleyebilir.

Burun içine sirke çekmek, zorlayarak öğürmeyi sağlamak, keskin kokuları koklamak, kafayı soğuk su ile yıkamak da hıçkırık geçirmek için kullanılabilecek yöntemlerdendir. İleri boyut için ise doktor tedavisi gerekebilmektedir.