Bir kişi inme için ne kadar erken tedavi görürse, o kadar daha az hasar görülecektir.

İnme belirtileri

İnmenin ana belirtileri, vücudun farklı bölgelerinde görülebilir.

  • Yüz: Yüz bir tarafa düşmüş olabilir, kişi gülümseme kabiliyetini kaybedebilir, ağzı ya da gözü düşmüş olabilir.
  • Kollar: İnme geçirdiğinden şüphelenilen kişi, bir koldaki zayıflık veya uyuşukluk nedeniyle her iki kolunu kaldıramayabilir ve havada tutamayabilir.
  • Konuşma: Kişinin konuşması bozuk duruma gelebilir veya kişi uyanık görünmesine rağmen hiç konuşamayabilir. Ayrıca onlara ne söylediğinizi anlamakta da sorun yaşayabilirler.

İnme nedenleri

Tüm organlar gibi beynin de görevini yapabilmesi için kanın sağladığı oksijene ve besinlere ihtiyacı vardır. Kan dolaşımı kısıtlanır veya durdurulursa, beyin hücreleri ölmeye başlar. Bu durum beyin hasarına, sakatlığına ve muhtemelen ölüme yol açabilir. İnmenin 2 ana nedeni vardır:

  • İskemik: Tüm vakaların %85'ini oluşturan bir kan pıhtısı nedeniyle kan akışının durduğu durumlar.
  • Hemorajik: Beyni besleyen zayıflamış bir kan damarının patlaması durumu.

Ayrıca, beyne giden kan akışının geçici olarak kesintiye uğradığı duruma geçici iskemik atak (TIA) adı verilir. 

İnme riskini artırabilecek durumların bazıları;

  • Yüksek tansiyon,
  • Yüksek kolesterol,
  • Düzensiz kalp atışları,
  • Şeker hastalığıdır.

İnme nasıl önlenir?

İnmeyi önlemenin en iyi yolu, sağlıklı bir diyete sahip olmak, düzenli egzersiz yapmak, sigara içmekten ve çok fazla alkol tüketmekten kaçınmaktır.

Diyet

Sağlıksız bir diyet, kan basıncında ve kolesterol düzeylerinde artışa neden olabileceğinden inme geçirme şansını artırabilir. Diyetinizde bir denge sağlamak önemlidir. Özellikle tuzlu ve işlenmiş gıdalar çok tüketilmemelidir.

Egzersiz

Sağlıklı bir diyeti düzenli egzersizle birleştirmek, sağlıklı denebilecek bir kiloda kalmanın en iyi yoludur. Düzenli egzersiz ayrıca kolesterolünüzü düşürmenize ve kan basıncınızı sağlıklı tutmanıza yardımcı olabilir. Çoğu insan için her hafta en az 150 dakika bisiklete binme veya hızlı yürüyüş gibi orta yoğunlukta bir aerobik aktivite önerilir.

Sigara ve alkol

Sigara içmek felç geçirme riskinizi önemli ölçüde artırır. Bunun nedeni, atar damarları daraltması ve kanın pıhtılaşma olasılığını artırmasıdır. Sigarayı bırakarak inme riskini azaltabilirsiniz.
Aşırı alkol tüketimi, yüksek tansiyona yol açabilir ve düzensiz kalp atışını tetikleyebilir, her ikisi de felç geçirme riskini artırabilir. Alkollü içecekler, kalorileri yüksek olduğu için kilo alımına da neden olurlar. Ağır alkol tüketimi, inme riskini 3 kattan fazla artırır.