Hepimizin birer biyolojik saati vardır. Gün ışığına odaklı olan bu biyolojik saat uyku düzenimizi belirlen, gece ve gündüz salgılanacak hormonları düzenleyen, organlarımızı dinlenme durumuna geçiren bir olaydır.  Fakat Dünya’nın şeklinden kaynaklı olarak Dünya’nın her yerinde insanlar aynı zamanda gün ışığından faydalanamazlar. Yani bir tarafta insanlar gündüzü yaşarken diğer tarafta insanlar geceyi yaşamaktadır. Bu durumda saat farkları oluşur. 

İnsanlığın teknolojik gelişmelerde hız kazanması ile bir yerden bir yere gitmek için artık çok daha hızlı ve güvenli seyahat yöntemleri geliştirilmiştir. Uçak da onlardan biridir. Dünyanın bir noktasından bir diğer noktasına çok kısa sürelerde varabiliriz. Fakat yukarıda bahsettiğimiz gibi bulunduğumuz noktada gündüz ve vardığımız noktada gece ise ve biz bu mesafeyi gündüzün geceye varmasından çok daha kısa zamanda kat etmişsek biyolojik saatimiz hemen adapte olamaz. Buna bağlı olarak da insan vücudunda bir takım rahatsızlıklar hisseder. Bu duruma Jet Lag denir. Jet Lag biyolojik saatin uyum sağlamasıyla kendiliğinden düzelse de insanlar rahatsızlık hissetmemek için bu durumu önlemek isterler. 

Jet Lag belirtileri nelerdir?

Jet Lag, varılan yerde biraz zaman geçirdikten sonra oluşabilir. Belirtileri kişiden kişiye göre değişmekle beraber bazı kişiler daha fazla bazı kişiler daha az etkilenebilir. Belirtileri ise şu şekilde maddelendirilebilir:

  • Gündüz yorgunluğu dediğimiz gün içinde dinç hissedememe,
  • Uyku bozuklukları,
  • Sindirim sorunları,
  • Dikkat dağınıklığı,
  • Duygu durum bozuklukları,
  • Uyuşukluk, kafa karışıklığı ve keyifsizlik,
  • Kadınlarda regl dönemlerinde değişiklikler.

Jet Lag nasıl geçer?

Jet Lag daha önce de bahsettiğimiz gibi genelde kendiliğinden kısa sürede geçebilir. Uzun süren bir Jet Lag etkisinde iseniz doktor kontrolünde uyku ilaçları kullanabilir ve uyku düzeninizi oturtabilirsiniz. Uzun yolculuk yapacaksanız ve jet lag olmaktan korkuyorsanız yolculuk öncesi önlemler alabilirsiniz. Kişiden kişiye değişebilecek şekilde Jet Lagı önlemek ya da etkilerini azaltmak mümkün olabilir.  Şunları uygulamanız taviye edilir: 

  • Seyahat öncesi ve seyahat sırasında vücudun dinlemiş olması çok önemli,
  • Yine aynı şekilde seyahat öncesi ve seyahat sırası bol sıvı takviyesi almak ama kahve ve alkolden kaçınmak gerekli,
  • Hafif yemekler yemek ufak egzersizlerle vücudu dinç tutmaya çalışmak,
  • Gideceğimiz yerin zaman dilimine göre kendimizi birkaç gün önceden hazırlamak takvimimizi, uyku ve yemek saatlerimizi o zaman dilimine göre yavaş yavaş uyum sağlamak,
  • Seyahat sırasında uyumak,
  • Seyahat öncesi kısa aralıklarla kestirmek.