Günlük kafein tüketimi kişiden kişiye değişiklik göstermektedir. Doğru miktarlarda tüketildiğinde oldukça yararlı olan kafein, yüksek dozda alındığında da olumsuz etkiler gösterebilmektedir. 1819 yılında Alman bir kimyager tarafından keşfedilen kafein; kahve, çay, kakao gibi yaprak veya meyve halindeki besinlerde doğal halde bulunan uyarıcı etkilere sahip bir maddedir. Peki bu madde insan vücuduna nasıl etki eder ve sağlıklı bir insanda doğru kafein tüketimi nasıl olmalıdır ? İşte bu soruların cevapları.

Kafein tüketimi nasıl olmalıdır?

Günlük kafein tüketimi ihtiyacı kişiden kişiye farklılıklar gösteriyor. Bu değişiklik kiloya, bünyeye ya da kafeine olan duyarlılığa göre ortaya çıkmaktadır. Sağlıklı bir insanda günlük kafein tüketim miktarı kilogram başına yaklaşık 4-6 miligram olmalıdır. Yani örneğin 70 kilogram ağırlığındaki bir bireyde günlük kafein tüketimi en fazla 420 miligram olmalıdır. Standart kahvelerdeki oranlara göre günlük kafein tüketimi fincan başına yaklaşık 150 miligram kadardır.

Kafeinin vücuda yararları

  • Yorgunluk hissini azaltarak, daha fazla çalışmaya fırsat tanır.
  • Kafeinin alzheimerı önlemede katkı sağladığı yapılan bazı araştırmalarla ortaya konmuştur.
  • Kafeinin odaklanmayı arttırdığı bilinmektedir. Böylece üzerinde çalışılan görev ve yükümlülüklerin daha hızlı bir şekilde tamamlandığı görülmüştür.
  • Gün içerisinde yetişmeyen iş, ödev veya sınav çalışmalarının ardından gece yapılacak çalışmalarda ideal miktarda tüketilen kafeinin uykusuzluğu ve enerjiyi sağladığı bilinmektedir.
  • Kimyasal yapısının astım hastalarının tedavisinde kullanılan ‘teofilin’ isimli madde ile benzer olması nedeniyle kafeinin, astım ve prematüre apnesi gibi hastalıkların tedavilerinde faydalı olduğu ortaya çıkmıştır.
  • Doğru miktarda kafein tüketiminin, karaciğer hastalıklarına yakalanma oranını düşürdüğü bilinmektedir.
  • Nabzı ve kan basıncını yükselterek böbreklerde daha fazla kan süzülmesini, dolayısıyla vücuttan su atılmasını sağlayan kafein, aynı zamanda metabolizma hızını arttırarak yağların daha hızlı yakılmasını sağlar.

Kafeinin zararları

  • Yalnızca kişi için belirlenen maksimum kafein tüketimi miktarının üzerine çıkıldığında görülen zararlardan en bilinenleri; sinirlilik, depresyon, uykusuzluk gibi sorunları ortaya çıkarmasıdır.
  • Kafein nasıl ki doğru miktarda tüketildiğinde su atılmasını sağlıyorsa fazla tüketildiğinde idrar miktarını ve sıklığını arttırarak vücuttan gerekenden fazla mineral ve vitamin atılmasına neden olmaktadır.
  • Fazla tüketildiğinde kalp problemleri olanlarda kalp ritmini bozmakta ve özellikle tansiyon hastalarında tansiyon artışını tetiklemektedir.
  • Yine fazla tüketildiğinde midedeki asidin salgısını arttırarak gastrite sebep olmaktadır.