Dünya çapında en çok ölümle sonuçlanan rahatsızlıkların en başında, kalp ve damar hastalıkları gelmektedir. Hayatımızda gittikçe yaygınlaşan sağlıksız ve hızlı tüketim,özellikle fast-food tipi beslenme kalp ve damar sağlığı için ciddi risk içermektedir. Kalp sağlığımızı korumak ve hastalığın risklerinden kaçınmak için sağlıklı beslenme tarzının edinilmesi gerekmektedir.  

Kalp ve damar sağlığı için özellikle, Akdeniz tipi beslenme yani balık ve zeytinyağının haftada birkaç kere tüketilmesi uzmanlar tarafından söylenmektedir. Bunların yanında; her gün 1 diş sarımsak, haftada birkaç kere fındık(sağlıklı yağ içermesi bakımından), haftada 2-3 gün kuru fasulye ve nohut tüketilmesi kalp ve damar sağlığı risklerini önlemede destek olmaktadır.

Sebze ve meyve tüketimini aksatmamalısınız. Sebzeler  ve meyveler yüksek oranda lif içermesi nedeniyle tüketiminde kolestrol ve kötü kolestrol olan LDL kolesterolünü düşürmeye etkisi vardır. Kalori bakımından az olması, tokluk hissi sağlamasıyla da kilo alımını önlemektedir.Özellikle mevsim yeşillikleri,yeşil çay ve kırmızı üzüm tüketimi kalp ve damar dostudur.Kalp ve damar sağlığını bozan  fazla tuz,şeker,sigara ve alkolden uzak durmanız gerekmektedir.

kalp ve damar sağlığı

Kalp ve damar sağlığı için tüketilmesi gereken besinler

  • Balık

Haftada en az 2 kez tüketilmesi kalp ve damar sağlığı için faydalıdır. İçeriğinde omega 3 yağ asitleri,vücutta trigliserit oranını azaltmaya yardımcı olmaktadır. Ayrıca damar tıkanıklığı sorununa sebep olan plakların oluşmasını engeller. Bu balıklar;somon,ton balığı,sardalya omega 3 bakımından zengin balık türleridir. Fakat balığı kızartma usülü yerine ızgara ve buharda pişirmek daha faydalıdır. Sürekli balık tüketemeyenler için,hekiminize danışıp hap veya şurup şeklinde omega 3 alımınızı sağlayabilirsiniz.

  • Yağlı Tohumlar ve Yemişler

Bu kategoride olan keten tohumu ve ceviz omega 3 bakımından zengin besinlerdir. Balık tüketemeyen bireyler rahatlıkla tercih edebilir. Fındık,badem gibi yemişler doymamış yağ asitleri içermekte olup, kötü kolestrol LDL’nin azalmasında kalp ve damar sağlığı için faydalıdır. Tüketim tavsiyesi günlük 1 avuç kadardır.

  • Zeytinyağı

Akdeniz tipi beslenmenin kalp ve damar sağlığı için önemli derecede faydaları vardır. Doymamış yağ asitleri içeren zeytinyağı,yeterli miktarda tüketimi kalp ve damar hastalıklarından korur. Zeytinyağlı yapılmış sebzeli yemekleri tüketebilirsiniz.

  • Kuru Baklagiller

Yüksek oranda posa içerdiği için kurubaklagiller, kalp ve damar sağlığı için birebirdir. Kanın kolestrol seviyesinin dengelenmesinde yarar sağlamaktadır. Kurubaklagillerin (nohut,kuru fasülye,mercimek), haftada 1-3 kez tüketilmesi önerilir.

  • Yulaf, Çavdar ve Tam Buğday Unu: 

İçeriğinde bulunan B ve E vitaminleri; kolestrolün düşmesine yardımcı olup, kalp ve damar hastalığını önleyici besinlerdir. Yulaf gevreği, tam buğdağ ekmeği, arpa ve bulgur pilavı tüketilmesi önerilir. Yulaf ezmesinin içinde çözünebilir lifler hem tok tutar hem de bağırsak düzenine katkıda bulunur.