Yapılan pek çok diyet programları arasında son zamanlarda popülerleşen bir diyet türü olarak Ketojenik diyet gün yüzüne çıkmaktadır. 1900’lü yılların başından beri aslında kullanılmakta olan bu beslenme yöntemi, sağlık problemlerini azaltmaya yöneliktir. İlk olarak ketojenik diyet epilepsi nöbetlerinin sayısını azaltmaya yönelik kullanılmıştır.  Bir süre sonra ise Parkinson, mide yanması, yüksek tansiyon, Alzheimer gibi hastalıklara da iyi geldiği tespit edilmiştir. 

Ketojenik diyet nedir?

Diğer diyet programlarından farklı olarak karbonhidratın verdiği enerjiyi düşürerek protein içeriğinin orta düzeyde, yağ düzeyinin ise yüksek düzeyde tutulmasını hedefleyen bir programdır. Araştırmalara konu olan bu diyet, bazı hastalıkların etkilerinin hafiflemesinde ciddi oranlarda azalma yaşandığının göstergesi olmuştur. Günümüzde ise daha çok zayıflama amacıyla yapılmaktadır. 

Dikkat edilmesi gereken nokta, ketojenik diyet türünün uzun süre devam ettirilmemesi gerekliliğidir. Uygulanmasının zorluğunun yanında, sürekliliği dâhilinde vücutta zararlara da yol açabilmektedir. Bu sebeple ketojenik diyeti uygulayan veya düşünen kişilerin uzman kontrolü altında gerçekleştirmesi gereklidir. 

Ketojenik diyet içeriğinde katı olan, bazı noktalarda tüketilmemesi gereken ve önerilen bazı besinler şu şekildedir: 

Kullanılması yasak görülen gıdalar; makarna, pilav, ekmek, glikoz şurubu, mısır şurubu, yağlı tohumlar, hamur işleri, kuru baklagiller, meyve suyu, bal, pekmez, kök sebze ve meyve çeşitleri olmaktadır. 

Önerilen gıdalar; zeytinyağı, tereyağı ve sağlıklı olan diğer yağ türleri, kuru yemiş çeşitleri, et, avokado, yumurta, süt ürünleri olmaktadır. 

Ketojenik diyetler nasıl yapılır?

Ketojenik diyet türünün amacı, karbonhidrat alımının düşük tutulup ketozis modunda vücutta biriken yağların yakılması olmaktadır. 

Diyet türünde yiyeceklerin ne kadar yeneceği üzerine hesap yapılırken 5/1, 4/1, 3/1, 2/1, 1/1 oranları kullanılmaktadır. Bu oranlar ise karbonhidrat ve protein oranının toplam yağa oranı olmaktadır. Kısaca, en yüksek olan oranın yağ oranı olmasına dikkat edilmelidir. 

Ketojenik diyet uygularken besinlerin içeriği farklı olduğu gibi en sık tercih edilen oranların ise 3/1 veya da 4/1 olduğu biliniyor. Burada tercih edilen ve önerilen proteinli gıdalar yumurta, et ve balık olarak görülmektedir. Karbonhidrat yerine tutulacak gıdalar en fazla bazı sebze ve süt ürünleri olabilmektedir. En çok alınması gereken yağ miktarı ise zeytinyağı, tereyağı, badem, ceviz, fındık, kaymak gibi gıdalar oluyor. Gıdaları ise 4 öğüne bölerek tüketebilirsiniz.