Kışın yetişen sebzeler, mevsim değişiklikleriyle birlikte mutfağımıza girmeye başlamıştır. Sağlıklı ve dengeli beslenmenin en temel anahtarı olan meyve sebzelerin vaktinde yenmesi, vitamin ve minerallerden faydalanmak için çok önemlidir. Çoğu insan kışın yetişen sebze alışverişine çıktığında bilinçsiz olarak, yaz ve kış sebzelerini tam olarak bilmediği için mevsimine uygun olmayanları satın alabilmektedir. 

Yaz ve kış sebzeleri, yetiştiği mevsimde tüketildiğinde güneşten ve topraktan alması gereken vitamin ve mineralleri daha rahat bir şekilde alırlar. Kışın yetişen sebzelerin hangi mevsimde tüketilmesi gerektiğini bilmek, tüketilen besinlerden fayda sağlanmasına oldukça yardımcı olacaktır.

kışın yetişen sebzeler nelerdir

Kış sebzeleri nelerdir?

Kışın yetişen sebzeler genel olarak koyu yeşil yapraklı; vitamin, antioksidan ve mineral bakımından zengin sebzelerdir. Bu tip kışın yetişen sebzeler, vitamin ve mineral kaybı olmaması için çok pişirilmemelidir. Sebzelerin buharda ya da çiğ olarak salata şeklinde tüketilmesi her zaman tavsiye edilmektedir. 

Kışın yetişen sebzeleri şu şekilde sıralayabiliriz:

·          Ispanak: Demir ve protein bakımından oldukça zengindir. Bağışıklık sistemini güçlendirmesi nedeniyle tüketilmesi önerilir.

·          Brokoli: Yüksek oranda A vitamini, folik asit ve potasyum içermektedir. Az pişirilerek tüketilmelidir. 

·          Brüksel Lahanası: Kükürt içeriğine sahip olması sebebiyle çiğ olarak salata şeklinde veya buharda pişirilerek tüketilmesi tavsiye edilir. 

·          Karalahana-Lahana: Kalsiyum, demir, bakır ve yüksek oranda potasyum içermektedir. Vücut direncini yükseltmenin yanında içerdiği U vitamini ile birlikte ise mide ve bağırsaklar için fayda sağlamaktadır.

·          Soğan: Güçlü bir antioksidan kaynağı olması sebebiyle çiğ şekilde ya da pişmiş halde yemeklerde tüketilebilir. Bunun dışında içeriğindeki zengin minerallerden dolayı pek çok hastalığın tedavisinde bağışıklık sistemine sağladığı yarar nedeniyle tüketilebilir. 

·          Havuç: Yeşil yapraklı sebzeler gibi çiğ tüketilmesi tavsiye edilir. İçeriğinde A,B vitaminleri ve yüksek oranda lif bulunmaktadır. 

·          Kabak: Potasyum ve folat kaynağıdır. Sağlıklı bir birey yeterli miktarda kabak tüketirse günlük olarak alması gereken folik asit miktarının yarısını karşılayabilmektedir.

·          Maydanoz: A ve C vitamini kaynağıdır. Çiğ ve taze olarak tüketilmesi idrar yolları için oldukça sağlıklıdır. 

·          Sarımsak: A, B, C, P vitaminleri, kükürt ve sülfür içeriği bakımından çok zengindir. Mide rahatsızlığı olmayan kişiler için çiğ tüketilmesi önerilir. 

·          Turp: Potasyum kaynağıdır. Ayrıca içerisinde E, A, C, B6, K vitaminleri bulunmaktadır.