30.06.2021, 05:01

Köy-Koop ve zeytinyağında markalaşma!

Gazetecilikte fikr-i takip çok önemlidir. Bir fikri ortaya attıktan sonra o fikri takip etmezsen, o fikrin gelişmesini, nerelere gittiğini okurlara aktarmazsan gazeteciliğini eksik yapmış olursun. Çok şükür mektepli-alaylı gazeteci ağabeylerimizden aldığımız bu temel eğitimi bu güne kadar harfi harfine uygulamanın yeni bir örneği ile karşınızdayım. 
Zeytin ve zeytinyağı konusundaki yazılarımı biliyorsunuz. Tarım Bakanlığı Ekim 2021tarihine kadar dökme ve varil zeytinyağının ihracatını yasakladı. Konunun sahadaki muhatabı kişi ve kurumlar ‘bize sorulmadan bu karar alındı’ deseler de kamuoyu ve küçük üretici desteği ile bugüne gelindi. 
Yasakları fırsata dönüştürme ve bunu vesile kılarak zeytinyağında markalaşma konusunda yazdığım yazıya Köy-Koop İzmir yankı verdi. İzmir Büyükşehir Belediyesi de bir çalışma yapıyor ama henüz hazırladıkları bülteni paylaşmadılar. 
İzmir Köy-Koop başkanı sayın Neptün Soyer Avrupa’da ve Türkiye’deki süreci iyi okuyarak çok yerinde bir anlayışla bütün küçük üreticiyi kapsayacak şekilde harekete geçti. Basına yansıyan haberin başlığını vereyim ve devam edeyim: 
 “KÖY-KOOP İZMİR'in yağının İZ' ini çıkaracak! Küçük üreticinin zeytinyağı markalaşacak! İzmir Köy Koop Birliği ortaklarıyla beraber yeni bir zeytinyağı markası üretmek üzere yola çıkıyor. İzmir Köy Koop Birlik Başkanı Neptün Soyer, “Üreticilerin zeytinyağını dökme olarak değil markalaşarak değerinde satmasını sağlamak üzere yola çıkıyoruz” dedi.”

Bu haberi ve çalışmayı okuduğumda ne kadar sevindiğimi bilemezsiniz. Dünyanın bir numaralı zeytinyağı üreticisi Türkiye yine Dünyanın bir numaralı markası oluyor! Ne güzel! İşte bu!
Aşama aşama gelişmeleri Köy-Koop İzmir’in açıklamasından özetleyeyim: Bilindiği gibi geçen yıl Avrupa Birliği “Yeşil Mutabakat” kabul etti. Bu 16 ilkeden oluşan pek çok alanda değişiklik yaratacak yeni bir düzenleme. Önümüzdeki günlerde uygulama ilkeleri de yayınlanacak ve herkes yol haritasını buna göre oluşturacak. Şimdiden buna hazırlananlar da bu ilkelere göre oluşturulan fonlardan yararlanma imkanına sahip olacaklar. 
Sayın Neptün Soyer, Köy-Koop çatısı altında olan 20 tarımsal kalkınma kooperatifinin ürettiği zeytinyağının artık tek bir marka çatısı altında üretilip pazarlanması yönünde karar aldıklarını söyledi ve ekledi: “Üreticilerin zeytinyağını dökme olarak değil markalaşarak değerinde satılmasını sağlamak üzere yola çıkıyoruz.” 

Neptün Soyer zeytinyağında markalaşma konusunun fikri altyapısını şöyle açıklıyor: “İzmir sahip olduğu iklim ve zeytinlikleriyle önemli bir üretim hacmine sahip. Bununla birlikte, artan rekabet karşısında gerek üretim gerekse satış/pazarlama sürecinde görülen ve sürdürülebilirliği tehdit eden zorluklar/krizler, İzmir’in ve üreticilerimizin hak ettiği payı almasını kısıtlıyor. Biz adil ve sürdürülebilir üretim, en önemlisi de yoksulluğun önlenmesi için satış garantisini, bunun için de küçük üreticiyi ihracatçı haline getirmeyi gerekli görüyoruz. İzmir Köy Koop Birliği olarak ulusal ve uluslararası pazarın durumu, üretimden nihai tüketiciye kadar tüm safhalarda verim ve pazarlama konularında birlikte hareket etmemizi gerektiriyor” 

Şimdi bundan sonra ne olacak? Benim önerilerim neler? Hemen söyleyeyim.
Tarım Bakanlığı dökme zeytinyağı ihracat yasağı süresini Ekim 2021 den itibaren en az 1 yıl daha uzatmalı.
Tarım Bakanlığı ve İzmir Büyükşehir Belediyesi zeytinyağında markalaşma konusunda ne gibi destek vereceklerini somutlaştırarak- teknik destek, mali destek, şişe, ambalaj vs. destek, makine desteği vs- tespit edip açıklamalı. Şişe ve cam fabrikaları gereken desteği vermeli.
Köy-Koop İzmir gibi Tariş, Marmarabirlik ve diğer üretici kooperatifleri de markalaşma ve ihracat ilkelerini oluşturmalı ve Yeşil Mutabakat’a çalışmalı.
Bir öneri de Köy-Koop İzmir’e: Güzel bir uluslararası marka adı, logosu, dizaynı vs. belirlemek üzere üretici köylünün de katılabileceği yarışma açılmasını öneriyorum. Şimdiden yolları açık olsun! (konuyla ilgili fikr-i takip devam edecek)

Yorumlar

Gelişmelerden Haberdar Olun

@