Şişmanlıkta sağlık sorunları

Gün geçtikçe yaygın bir şişmanlık (obezite) sorunu yaşanmaktadır. Bu sorun, gelişmiş ve gelişmekte olan ülkelerde daha belirgindir.

Problemin görsel (estetik) yanına olan ilginin yanı sıra en az o kadar yaşamsal olan sağlığa yansımaları da önemli bir başlıktır.

***

Yüksek kilo, göbek çevresi genişliğinin artması, kalp damar hastalığı, yüksek tansiyon, şeker hastalığının birbirini sanki davet eden, zincirleme sağlık sorunlarının hepsi, tıbbi olarak “metabolik sendrom” olarak adlandırılır.

Bu grup hastalar ülkemizde de her gün daha çok gözlenebilir ve kaydedilir oranlara gelmiştir. Bu hasta grubunun karşı karşıya kaldığı, insülinin vücutta var olmasına karşın, görev yapamaması nedeniyle yaşanan bir sorundur. Bu durum “insülin direnci” olarak da adlandırılır. Vücut, depolarında bulunan şeker stoklarını, gerektiği zamanda bile kullanamaz. Bu durum, aşırı kalori stok problemine bağlı olarak, genellikle kilo fazlası olarak adlandırılır.

***

Laboratuvar araştırmalarında; açlık kan şekerinin yüksekliği, trigliserit yüksekliği, faydalı kolesterol (HDL) oranları düşüklüğü gözlenir. Şişmanlık ve birlikte izlenen bu tip laboratuvar değerleri, metabolik sendrom tanısını akla getirir.

Temel sorun, harcanmak üzere biriktirilen şekerin hücreye girişinde insülin hormonuyla ilgili probleme (direnç) bağlı olarak yaşanan sıkıntıdır. Harcanması zorlaşan ve vücutta biriken şeker (kalori) organlarda çalışma sorunlarına neden olur. Bu sorun zamanında çözülmediğinde, önce yaşam kalitesinde olumsuzluklar, sonrasında da ciddi rahatsızlıklar olarak belirtiler verebilir.

***

Birbirini tetikleyerek gelişen bu grup sağlık sorunlarıyla baş etmek için neler yapılmalıdır?

Öncelikle, sağlıklı ve dozunda beslenmek gerekir. İşlenmiş, şekerli gıdalardan, doymuş yağlardan kaçınmak önemlidir. Beslenmede, taze meyve ve sebze, tam tahıl tercihi önemlidir. Porsiyon kontrolü ve yemeği yavaş yavaş yemek (iyi çiğnemek) de aynı derecede önem taşır.

Aktif bir yaşantı, metabolik sendromun (şişmanlığa bağlı sorunların) önlenmesinde en önemli anahtarıdır. Yaşa ve kiloya bağlı olarak, haftalık toplam 150 dakika (orta düzeyde) egzersiz yapılmalıdır.

Uygun bir kiloda olmak, metabolik sendromun önünde önemli bir engeldir. Beslenmede ölçülü olmak, iyi çiğnemek (doyma hissini beyinde güçlendirir) ve düzenli fiziksel aktivite (spor) bu yönde yardımcıdır.

Sigara ve alkol tüketimi de önemli kilo alma nedenlerindendir. Alkolle birlikte alınan mezeler de yüksek kalori ve yağ içerebilmektedir.

***

Bazen bu konulara gösterilen tüm özen de yeterli olmayabilir. Bu durumda ilaç tedavisi gerekiyor, demektir.

Bu tip rahatsızlıklarla ilgili olarak günümüzde son derece gelişmiş tedavi seçenekleri vardır. Kan şekeri, tansiyon, kolesterol düzeylerinin kontrolü için ilgili branşlar tarafından gelişmiş ilaç uygulamaları bilinmektedir.

***

Daha sonra ciddi sağlık sorunlarına yol açabilen bu sorunun üzerine bilinçle gidildiğinde sağlıklı çözümlere günümüzde ulaşılabilmekte.

Kısacası bugünü ve geleceğimizi sağlıklı ve kendimizle barışık yaşamak için dikkate almamız gereken bir konudur metabolik sendrom.

Sağlıklı ve huzurlu günlerde buluşalım.

# YAZARIN DİĞER YAZILARI

Yazar Op. Dr. Arif Yılmaz - Mesaj Gönder

# Kalp, ilaç

göndermek için kutuyu işaretleyin

Yorum yazarak Gazete Yenigün Topluluk Kuralları’nı kabul etmiş bulunuyor ve yorumunuzla ilgili doğrudan veya dolaylı tüm sorumluluğu tek başınıza üstleniyorsunuz. Yazılan yorumlardan Gazete Yenigün hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.

Haber ajansları tarafından servis edilen tüm haberler Gazete Yenigün editörlerinin hiçbir editöryel müdahalesi olmadan, ajans kanallarından geldiği şekliyle yayınlanmaktadır. Sitemize ajanslar üzerinden aktarılan haberlerin hukuki muhatabı Gazete Yenigün değil haberi geçen ajanstır.



Anket Urla Belediye Başkanı Kim Olmalı?
Tüm anketler