Öfke nedir, öfke yönetimi nasıl sağlanabilir, öfke nasıl kontrol edilmelidir? Tüm bu merak edilen soruların cevaplarını sizlere sunabilmek için yazımızı derledik. Amacınız öfke duygusunu yok etmek değil, öfkeyi aktarırken çevreye zarar vermesini önleyebilmektir. Öfke, doğal ve geçici bir duygu durumudur. Her insan bu duyguyu mutlaka yaşar. Önemli olan kısım ise öfkenizin saldırgan davranışlara doğru ilerlememesidir.

Öfkenizi kontrol edemediğinizde, haklı olduğunuz bir konuda bile haksız konuma düşme ihtimaliniz oldukça yüksektir. Sinirinizi doğru bir şekilde ifade edemeyişiniz, geri dönülmesi zor olan durumlara ve pişmanlıklara neden olabilir. Öfkenizi sağlıklı bir şekilde aktarabilmek için ilk olarak kendinizi tanımanız ve isteklerinizi biliyor olmanız gerekmektedir.

Öfkenizi kontrol etmenin yolları

  • Öfkenin sağlıklı olarak ifade edebilmek için ilk olarak bazı farkındalıkları edinmiş olmanız gerekir. Ne istediğini bilen, duygularını tanıyan ve düşüncelerini tespit eden insan, hislerini de doğru bir şekilde ifade eder.
  • Günlük yaşamda öfkeli olunduğunda, olayları istem dışı olarak abartılı ve çarpıtılmış olarak algılamak mümkündür. Bu nedenle de öfkenin hangi düşünceyle çoğaldığını ve azaldığını tespit edin.
  • Olumsuz ve öfke uyandıran asla veya her zaman gibi kelimeleri zihninizde yakalamaya çalışın. Bu kelimeler ile başlayan cümleler kurmak, öfkeye kapıldığınızda haklı olduğunuzu düşünmenize yol açacaktır. Durumla ilgili yargıyı koyduğunuz için de problemin çözümüne katkıda bulunmaz.
  • Öfkeli insanlar çoğunlukla düşünmeden yargılama ve bu yargılar etrafında davranmaya müsaittirler. Öfkeli olduğunuzda önce yavaşlayın, gösterdiğiniz tepkileri gözden geçirin, aklınıza gelen ilk şeyi söylemeyin, asıl söylemek istediğiniz şeyi düşünün, karşınızdaki kişinin söylemeye çalıştıklarını dinlemeye ve anlamaya çalışın, hemen cevap vermeyin.
  • Öfkenize sebep olan gerçek düşünceyi bulmaya çalışın. Ortamdan bir süre uzaklaşıp, sakinleşmeye çalışın. Kendinizin ve karşınızdakinin öfkesinin kontrolden çıkmasına izin vermeyin.
  • Derin nefes alıp verme egzersizleri yapıp, sakinleştirici durumlar hayal etmeye çalışın. Bu sıra da kendinize sakin ol veya gevşe diyerek uyarılarda bulunun.

Unutulmamalıyız ki, öfke duygusunu tamamen yok edemeyiz, mutlaka öfkelenmenize neden olacak olaylar yaşanacaktır. Bunu değiştirmek imkansız. Ancak olaylara bakış açınızı değiştirmek ise tamamen sizin elinizde olan bir durumdur. Bakış açınızın değişmesi, olayların sizde yarattığı öfke duygusunu taşınabilir boyuta indirmenize ve doğru biçimde ifade etmenize yardımcı olacaktır.