25.06.2021, 06:50

Pandemik eğitim…

Öğrenme, yaşam boyu süren uzun bir yolculuktur. Öğrenmenin sistemli, programlı olarak gerçekleştiği yerler de okullardır. Okul, önceden belirlenmiş hedefler, amaçlar doğrultusunda öğrenenleri motive eder, kazanımlarını artırır, toplumsal yaşama hazırlayan zengin bir öğrenme ekosistemi yaratır. Peki ya okul olmazsa…? Öğrenme hiçbir zaman durmaz ama ne öğrendiğiniz, nasıl öğrendiğiniz tartışılır!

“Pandemi” olarak adlandırılan süreçte son iki yılda okullar yukarıda söz ettiğim sistemli öğrenme süreçlerini beklenen düzeyde gerçekleştiremedi maalesef… Kimi öğrenciler kısmen kimi de hiç okula gidemedi... Ayrıntısına girmeyeceğim çünkü süreci herkes biliyor. Üzücü olan; söz konusu süreç, tüm dünyada yaşanırken öğrencilerini en az okulla buluşturan ülkeler arasında yer almamız… Neden üzücü? Ekonomik ve bazı akademik eksikliklerin telafisi mümkünken, özellikle anaokulu ve ilkokul çağında olan çocukların sosyal-duygusal eksikliklerinin telafisi çok zor hatta mümkün değil… O yüzden her yeri kapatıp söz ettiğim kademelerdeki okulları açmalıydık…

Umuyor ve diliyorum ki pandemik eğitim dönemi ve insanlığa musallat olan bu virüs kontrol altına alınır ve normal yaşamımıza döneriz.

Neyse, olan oldu… Şimdi geleceğe bakma zamanı… Bu süreçten sonra ne yapmalıyız? Eğitim ve öğrenme sürecinde, aileler ve okullar nasıl bir yol izlemeli?

Özellikle küçük yaş gruplarında (anaokulu- ilkokul) oluşan sosyal ve duygusal ihtiyaçlar için tüm okullarda uyum programları hazırlanmalı… Oyun temelli, arkadaşlık, dayanışma, paylaşma, iletişim programları hazırlanıp uygulanmalı… Bu programlar 2021 yılın sonuna kadar sürmeli… Unutmayalım, bu yaş gruplarında en iyi öğrenme aracı oyundur. Çocuklar için hem keyifli hem de öğrenmeye açık bir yöntemdir. Bu yöntemle, özyeterlilik, özfarkındalık, duyguları tanımlama, empati kurma, özyönetim, dürtü kontrolü, başkalarına ve farklılıklara saygı duyma, ilişki kurma, sosyal katılım, takım çalışması, problem çözme, kurallara uyma vb. birçok okulda edinilen kazanımları elde edeceklerdir. Pandemi sürecinde oluşan bu kazanımlardaki eksiklikler mutlaka giderilmelidir. Bazı eğitimcilere göre telafisi mümkün olmadığı iddia edilse de ben o kadar karamsar değilim. İyi bir uyum programıyla sorun çözülecektir.

Diğer sınıflarda ve üniversitede uygulama gerektiren alanlarda elbette eksiklikler oluştu. Bunların önemli bir kısmı uzaktan öğrenme yöntemleriyle çözüldü, çözülüyor. Uzaktan öğrenme, bazen yetersiz ve yararsız görülmekle birlikte, yöntem ve teknikleri doğru uygulandığı taktirde olumlu sonuçlar da alınmaktadır. Yıllardır birçok yüksek lisans programı uzaktan öğrenme yöntemiyle yapılmaktadır. Teknolojinin bu denli geliştiği, işitsel ve görsel birçok dijital içeriğin etkileşimli olarak paylaşılabildiği çağda eğitim de bazı kademe ve alanlarda uzaktan öğrenmeye doğru evrilmektedir. Pandemi sonrası dijital ve uzaktan öğrenme süreçleri gelişerek yaygınlaşacaktır. Bu nedenle, ortaokul, lise ve üniversite kademelerinde çok kaygılanmadan rasyonel çözümler üretileceğine inanıyorum.

Sözüm hep eğitime dair olacak… Bundan sonraki yazılarımda öğrenme yolculuğunda meslektaşlarıma, ailelere, öğrencilere ve eğitimi yönetenlere ışık olabilecek tanı ve öneriler paylaşmaya çalışacağım.

Sevgiye kalın ve paylaşın daima…

Yorumlar

Gelişmelerden Haberdar Olun

@