Contemporary Istanbul'un Yönetim Kurulu Başkanı Ali Güreli, 2022’de İzmir dahil olmak üzere Türkiye çapında yeni projelere imza atacak

Contemporary İstanbul Yönetim Kurulu Başkanı Yönetim Kurulu Başkanı Ali Güreli ile Türkiye’deki sanat dünyasını ve bu alanı besleyen yatırımlar hakkında konuştuk. İlk yola çıktığı dönemden bu yana sanat dünyasındaki eksiklikleri yaptığı projeler ile tamamlamayı kendine misyon edinmiş olan Ali Güreli, yol haritasını anlattı. Güreli, “Bugün iş dünyamız geçmişe nazaran sanatı daha iyi kavramış durumda. Bir çok sektörün aksine pandemi bize şans yarattı. Online sergilerimiz büyük ilgi gördü. Önümüzdeki günlerde İzmir de dahil olmak üzere Türkiye’nin bir çok yerinde online sergilerimizle var olacağız. İzmir’de sanat üretim noktalarının olması, sanatçıların buraya davet edilmeleri, burada sanat üretmeleri, ürettikleri sanatın sergilenmeleri sanat üretimin yapılması ve desteklenmesi anlamında çok önemli. Hizmet İhracatçıları Birliği ile İzmir ve Türkiye’deki markaları yukarı çekeceğiz” dedi. 

press-images-ci2018-p11-1

P: Sizi biraz tanıyabilir miyiz?

Gözden kaçırmayın

Dünyayı fetheden sandalyeci! Dünyayı fetheden sandalyeci!

A: Ortadoğu Teknik Üniversite’si İşletme Bölümü mezunuyum. Sanatla iç içe oluşum sanat eserlerini satın alarak başladı. 1998 yılına geldiğimde gördüm ki dünyada sanat piyasasının içinde İstanbul çok önemli bir yerde. Ancak bir o kadar da eksikleri var. Bu dönemde turizm sektöründe de önemli görevlerde bulundum. Türkiye Otelciler Birliği’nin 90’larda kurucu başkanlığını yaptım. İstanbul Lütfi Kırdar Uluslararası Kongre ve Sergi Sarayı’nın kurucu ortaklığını ve başkan yardımcılığını yaptım. Bu görevimi hala yapıyorum. Sanat ve kültür dünyası adına Hizmet İhracatçılar Birliği’nin de yönetim kurulundayım. Aynı zamanda 3 yıldır Turizm Yatırımcıları Derneği Başkan Yardımcısı olarak turizm sektöründe çalışmalarıma devam ediyorum. Turizmle sanat ikisi birbirinden ayrı düşünülemez. Turizm gelişince sanat da gelişiyor. 

‘Bir çok sektörün aksine pandemi bize şans yarattı’ yenigün gazetesi (6)

P: Contemporary İstanbul’un oluşum ve başlangıç sürecinden biraz bahseder misiniz?

A: Dört sene önce ‘Art İstanbul’ adında lokal bir sanat fuarı yaptık. Bu fuarın uluslararası arenaya taşınması gerektiğini fark ettik. Sanatçıların bir platform üzerinde olması gerekiyordu onu sağladık. 16 yılı geride bıraktık. 17’incisini 2022 yılında gerçekleştireceğiz. Fişekhane’deki yerimiz Eylül 2019’da kurulan Contemporary İstanbul Vakfı’nın sergi alanı.  

‘Bir çok sektörün aksine pandemi bize şans yarattı’ yenigün gazetesi (5)

P: Vakıftan biraz bahseder misiniz?

A: Vakfın kuruluşunda temel amaç sanat sektöründeki eksiklikleri tamamlamaktı. Bu arada da ticari alanda yaşanan kuralsızlıklar ve eksikliklere de tanık olduk.  Kamu kurumlarının, merkezi yönetimin ve sektörün ele alınması gereken hususları biz dillendirir olduk. Bunu ticari fuardan ayırdık. Bu amaçla kurulmuş bir vakıftır. Bu sektörün büyümesi, sanatçıların korunması, sanatçılara yeni başlayanlara eğitim imkanlarının verilmesi bunun için çalışıyoruz. Bir de en büyük eksiklik uluslararası ilişkilerdi. Türkiye’de birçok sanat vakfı var. Hiç kimsenin yapamadığını yapmak istediklerimizi yapıyoruz bu vakıfta. Ekolojik sistemin, çevrenin, dengenin gördüğü sıkıntıları ifade eden sanatçılar burada. Türkiye’de sadece video eserlerinden oluşan bir sergi yapmış olduk. Bu bir ilktir. 

‘Bir çok sektörün aksine pandemi bize şans yarattı’ yenigün gazetesi (3)

P: Çocuklara ve gençlere yönelik bir çalışma olacak mı vakıfta?

A: Bu çalışmalar yapıldı ve bitmek üzere. 3 yıllık bir plan içerisindeyiz. Şu anda çok olumlu bulduğumuz bir gelişme. Şu andaki iş dünyası sanatı daha iyi kavramış ve daha iyi görüyor. Belki pandemi döneminde böyle bir şansları oldu. Vakıf olarak işbirlikçilerimizle bunların planlamalarını yapıyoruz. İzmir’de de yapmak istiyoruz, bazılarını yurt dışına da taşıyacağız. Hizmet İhracatçıları Birliğindeki önemli eksikliklerden biri de bu. Marka değerinin yukarı çekilmesi gerekir. Önümüzdeki sene bunu göreceksiniz. Sadece İstanbul değil Türkiye’nin bir çok yerinde var olacağız artık. Pandemi bunu hızlandırdı ve geliştirdi. Büyük sergilerimiz online olarak devam edecek. 

‘Bir çok sektörün aksine pandemi bize şans yarattı’ yenigün gazetesi (2)

P: Daha önce Contemporary İstanbul sergisi Lütfi Kırdar’daydı, şimdi artık İstanbul Tersane’de, bu süreci biraz anlatır mısınız?

A: Tabii öncelikle şunu vurgulamalıyım. Geçtiğimiz 15 sene de hep Akbank ile beraber yürüdük hala daha öyleyiz. Hatta koşuyoruz. Akbank ile önemli ve sürdürülebilir işler yaptık. 3 senedir heyecanla izlediğimiz ve neredeyse 2,5 milyar doları geçen bir proje. Dünya ekonomisine yön veren yatırımcılarının buluşturulması en büyük projelerinden biridir. Öte yandan tarihin içinde 39 tane önemli binanın anıtlar kurulundan onayını almasını sağladık. Yeni fonksiyonlar ortaya çıktı. Bunların arasına oteller, alışveriş merkezleri marina, Koç Vakfı’nın müzesi kazandırıldı. Koç Vakfı’nın müzesi özellikle çok önemli ve İstanbul’u çok başka bir yere taşıyacak bir projedir. Bugüne kadar hep dikey büyüdük şimdi yataya geçiş dönemi. Yatay ve kıymetli büyüyeceğiz. Bizi, 41 bin insan ziyaret etti. New York’ta davet yaptık. Toplantılarımız devam edecek. Tersane İstanbul da çok kıymetli bir yer. Türk insanı ve özellikle İstanbullular burada gerçekten kendisine yakışır bir ortamı buldu ve gelecek senenin buluşmasını iple çekiyor.  2022’nin Mayıs ayında butik bir fuar yapacağız. Yine Tersane’de. 70 galeri ve 6 tane ayrı sergi bu ortamda yerini alacak. 

P: Kişilerden ve kurumlardan ne gibi beklentileriniz var?

A: Kurumlarla ilişkilerimiz hali hazırda çok pozitif gidiyor. İyi yönlendirilmesi, içeriğinin doldurulması ve nitelikli hale gelmesi lazım. Hizmet İhracatçıları Birliği Ticaret Bakanlığı’na bağlı biliyorsunuz, şu anda Ocak başında Hizmet İhracatı sektörü ilk defa Türkiye’deki sanat galerilerinin yurt dışındaki fuarlara katılması ve desteklenmesi konusunda destek sağlanacak. Türk galerilerinin yurt dışında şube açma destekleri sağlanacak. Kamu tarafında önemli bir aşama yol kat ettik. İkinci aşama bunun da raporlamasını yaptık. Hemen Ocak ayında Kültür Turizm Bakanlığımız, Ticaret Bakanlığımız ve Maliye Bakanlığımıza konuyu taşıyoruz. KDV’nin inmesi lazım. Bunun yanında da görüyorum özellikle İzmir’de sanat üretim noktalarının olması, sanatçıların buraya davet edilmeleri, burada sanat üretmeleri, ürettikleri sanatın sergilenmeleri sanat üretimin yapılması ve desteklenmesi anlamında çok önemli. 

P: Çok teşekkür ederim Ali Bey bu keyifli röportaj için. 

A: Biz teşekkür ederiz.