Sınava yüklenen anlam kaygı arttırıyor

Üniversite adaylarının heyecanla beklediği YKS’ye çok az bir zaman kala sınav kaygısı başladı. Sınav kaygısı yaşamanın son derece normal olduğunu belirten Psikolog Cansu Yılmaz, “Sınavlarda herkes bir kaygı hisseder bu doğaldır. Kaygının kontrol edilemez sınırlarda olması sorundur”dedi.

Güncel 25.06.2021 - 10:43 25.06.2021 - 11:33

Nihat AK/Yenigün YKS'nin TYT oturumu 26 Haziran'da, AYT ve YDT oturumları ise 27 Haziran'da yapılacak. Üniversite adayları ve ailelerini yaşayabildiği sınav kaygısını Psikolog Cansu Yılmaz, şöyle tanımladı, “Sınav kaygısı, sınav öncesinde, sınav sırasında ve sınav sonrasında yaşanan, sınav başarısını etkileyen ve aynı zamanda kişinin sınavda bildiği konuları bile yansıtamamasına yol açan yoğun kaygı halidir”dedi.

NORMALİ FAYDALI FAZLASI ZARARLI
Normal düzeydeki kaygının, kişilerin sınav için daha çok çalışmalarına, odaklanmalarına ve daha fazla hırslanmalarına neden olduğunu dile getiren Psikolog Yılmaz, “Pek çok öğrencinin sıklıkla yaşadığı bu yoğun kaygı durumu, kişinin ve ailesinin sınava yüklediği anlamla, sınava yeteri kadar çalışıp çalışmamasıyla, sınav sonrası için kafasında oluşturmuş olduğu olaylarla, önceki sınavlarda istediği puanı alamamasıyla doğrudan ilişkilidir. Kişi yeteri kadar çalışmadığının farkındaysa, yeteri kadar çalışmış ama denemelerde beklediği sonuçları alamadığı için kaygılanır”şeklinde konuştu.

 

KÖTÜ SENARYOLAR KURGULAMAYIN
Bir öğrencinin en iyi çalışmayı göstermesine rağmen kafasında kurduğu kötü senaryoların sınav başarısını etkilediğine dikkat çeken Psikolog Cansu Yılmaz, “Yeteri kadar çalışmış ve denemelerde başarılı olmasına rağmen ya sınavda hiçbir şey yolunda gitmez ve bildiklerimi aktaramazsam korkusunu yaşıyorsa, sınav anında yaşanabilecek en kötü senaryoları kafasında canlandırıp başarısız olursam korkusunu ve kaygısını taşıyorsa o kişi için sınav kaygısı taşıyor diyebiliriz. Bazı kişilerde sadece sınavım kötü geçerse hayatım biter. Bir daha kimsenin yüzüne bakamam tarzında düşüncelere sahip olabilir. Bu tarz düşünceler kişinin kaygısını giderek artırırken sınavına odaklanmasını da engeller ve çoğu zamanda bilgilerini aktaramayarak sınavdan beklediği puanı alamamasına neden olabilir”dedi.

SINAV KAYGISINDAN KURTULMA TEKNİKLERİ
Sınav sırasında yapılabilecek kolay ve kısa nefes teknikleri ve gevşeme egzersizleriyle sınav kaygısının azaltılabileceğini belirten Psikolog Cansu Yılmaz,  Sınava başlamadan önce ve sınav sırasında uygulanacak tekniklerle düşüncelerin farklı noktalara odaklanarak o anki kaygıyı en aza indirmenin de mümkün olduğunu ifade etti.

Psikolog Cansu Yılmaz uygulanabilecek teknikleri en kısa haliyle şu şekitlde açıkladı; 

  • Burnunuzdan derince nefes alın ve karın bölgenizi şişirin. Nefesinizi tutun ve olabildiğince yavaş şekilde nefesinizi verin. Derin nefes almak daha sakin olmanızı sağlayacaktır. 
  • Gevşeme tekniklerinden biri olan progresif kas gevşeme tekniği vücudunuzdaki çeşitli kas gruplarını kasıp gevşetilmesidir. Ayaklarda bulunan kas gruplarından başlayarak yüzdeki kas gruplarına kadar sırasıyla kaslarınız kasıp gevşetin. Bu teknikten beklentimiz vücuttaki gerginliği alarak zihinsel olarak rahatlamayı sağlayabilmektir.
  • Sınav anında olumsuz düşüncelerden kendinizi sınava odaklayamıyorsanız kısa süreliğine sizi sınavdan uzaklaştıracak bir takım şeylere dikkatinizi yoğunlaştırmayı deneyin. Orada bulunan bir nesneye, nefes alış verişinize veya vücudunuzdaki herhangi bir noktaya odaklanıp sizi etkileyen olumsuz düşüncelerinizden uzaklaşabilirsiniz. 
  • Her düşünce çeşidini evin bir odası olarak düşünecek olursak, olumsuz düşüncelerin olduğu odadan çıkıp olumlu ve sizi iyi hissettirecek düşüncelerin olduğu odaya girdiğinizi hayal edin. Girdiğiniz o odada sınav boyunca kalacağınızı ve o odada sizi rahatsız edecek hiçbir düşüncenin, hissiyatın olmadığını kendinize söyleyin ve sınav boyunca o odadan çıkmayın. Olumsuz düşüncelerin olduğu odanın kapısını kitleyin ve siz dışarda kalmış olun.

Psikolog Cansu Yılmaz, “Her sınavın mutlaka bir telafisi var ve kesinlikle sınavdan başarısız olmanız dünyanın sonu değil. Sınavda başarısız olmanız sizin tembel, yetersiz, ya da beceriksiz olduğunuzu göstermez. Bu tür düşüncelerden ne kadar uzaklaşırsanız kaygı seviyenizi de o derece azaltmış olursunuz”dedi. 

Yorumlar

Gelişmelerden Haberdar Olun

@