Tatlı krizi, birçok insanı etkileyen son derece yaygın ve kadınlarda erkeklerden daha çok rastlanan bir durumdur. Bu durum, aç veya tok olduğunuzda meydana gelebilir ve duygusal stres, yorgunluk, hastalık ve hatta adet döngüsü sırasında da tetiklenebilir. Çoğu insan bu durumu hayatında en az bir kez deneyimlemiştir. Tatlı krizinin beslenme yetersizlikleri, hormonal dengesizlikler, stres ve hatta anksiyete bozuklukları gibi nedenleri olabilir. Bu nedenleri psikolojik ve fiziksel nedenler olarak ikiye ayırabiliriz.

  • Psikolojik nedenler: Şeker, bazı insanlar için bir rahatlama şeklidir. Kendini rahatlatmak için şeker arayan insanlar geçmişte bir tür travma yaşamış olabilir. Bu fiziksel istismar veya duygusal istismar olabilir. Diğer zamanlarda, insanlar yakın geçmişte bir travma yaşamış olabilir. Bir yetişkin olarak, şekerli yiyeceklere duyulan arzu, derinlere yerleşmiş bir duygusal rahatlık ihtiyacının bir göstergesi olabilir.
  • Fiziksel nedenler: Fizyolojik yapınıza bağlı olarak hayatınızın farklı dönemlerinde tatlı krizine girebilirsiniz. Örneğin şekere aşermenize neden olabilecek faktörlerden biri, kan şekeri seviyelerinizdeki bir dengesizliktir. Kan şekeri seviyeleriniz zaten düşükse, şeker oranı yüksek bir şeyler yemek, bu seviyeleri geçici olarak stabilize edecek ve size gün içinde yüzleşmeniz gereken enerjiyi sağlayacaktır. Bu, kısa vadede iyi bir çözüm gibi görünse de, uzun vadede sağlıklı değildir ve büyük miktarlarda ne tükettiğinize dikkat etmezseniz kilo almanıza neden olabilir. Başka bir neden ise vücudunuzdaki hormonal değişiklikler olabilir. Örneğin, regl öncesi sendromu (PMS) genellikle çikolata ve tatlılar için can atmanın yanı sıra şişkinlik ve ruh hali değişimleri gibi diğer fiziksel semptomlarla karakterizedir.


Tatlı krizi, beyin kimyanızı, hormonlarınızı ve duygularınızı içeren karmaşık bir konudur. Tatlı krizinin kişiden kişiye farklı şekilde yaşanması, bunlarla baş etmenin zor olmasının nedenlerinden biridir. Ancak tatlı kriziyle ilgili sorun, sadece kontrol edilmesinin zor olması değil, aynı zamanda sağlığınız için de ciddi şekilde kötü olmalarıdır. Şekerli yiyecekler besleyici değildir, bu da vücudunuzun düzgün çalışması için ihtiyaç duyduğu vitaminleri ve besinleri almadığı anlamına gelir. Çok fazla rafine şeker yemek, obezite, diyabet ve diğer ciddi sağlık sorunlarına yol açar.

Tatlı krizine girdiğnizde şekerli bir abur cubura uzanabilirsiniz. Ancak bu gıdalar şeker ve yağ bakımından yüksektir, bu da kilo alımına ve diş çürümesine neden olabilir. Canınız şeker çekiyorsa abur cuburlar yerine bitter çikolata gibi sağlıklı alternatifleri deneyin. Bitter çikolata şeker  içerir, ancak aynı zamanda polifenoller olarak bilinen sağlıklı bitki bileşiklerini de içerir. Bazı çalışmalar, bunların antioksidan etkilerinin kalp sağlığı belirteçlerini iyileştirmeye yardımcı olabileceğini göstermiştir. Ancak bitter çikolata normal çikolata gibi şeker ve yağ içerir o yüzden tüketimizi sınırlamanız gerekir.

Çok fazla şeker yemek her türlü sağlık sorununa yol açabilir. Ara sıra kendinizi tatlıyla şımartıyorsanız kendinizi suçlu hissetmenize gerek yok. Canınız tatlı bir şey çektiğinde, şekerli abur cuburlar yerine sağlıklı alternatifleri deneyin. Eğer şeker tüketme isteğiniz çok miktarda şekerli abur cubur veya diğer abur cuburları tüketmesine neden olacak kadar kötüleşiyor ise bu davranış kontrolden çıkıp ciddi bir sorun haline gelmeden doktorunuza başvurun.