Trafikte elektrikli kaykay kabusu

Son dönemde kullanımı yaygınlaşan elektrikli kiralanabilir kaykaylar sürücülere ve yayalara zor anlar yaşatıyor. Vatandaşlar bu ulaşım aracının güvenli kullanımı için denetim getirilmesini istiyorlar.

Güncel 13.08.2021 - 07:00 13.08.2021 - 07:01

Mesut VARLIK/YENİGÜN - Son günlerde özellikle gençler arasında popüler olan ticari adıyla Martı ve Gez olarak bilinen kiralanabilir elektrikli kaykayların trafik kurallarına aykırı ve tedbirsizce kullanımı şehir içi trafiğinde sorun yaratıyor. Bu ulaşım aracının bisiklet yolu dışına çıkılarak şehir içi trafiğinde kullananlar otomobil sürücülerine zor anlar yaşatıyor. Hız limitini aşan öte yandan da tek kişi kullanılması gerekirken iki kişi ile trafiğe çıkan vatandaşlar hem kendilerini hem de diğer araçların can güvenliğini tehlikeye atıyor. Sık sık kazalara neden olan tedbirsiz kullanım haberlere konu oluyor. Bununla beraber kask ya da koruyucu ekipman takmadan sağa sola yalpalayarak dengesiz şekilde yolculuk eden sürücüler hem kendileri hem de diğer sürücüler için büyük risk yaratıyor.

KURAL TANIMAZLIK RİSK YARATIYOR

Özellikle akşam saatlerinde Alsancak Kordon ile Çankaya, Karşıyaka, Bostanlı, Güzelyalı ve Göztepe güzergahlarında sık kullanılan bu araçlara gençlerin alkollü olarak binmesi de riski daha fazla arttırıyor ve kural tanımazlığın denetime tabi tutulmaması vatandaşlar tarafından tepki görüyor. Üstelik bu ticari uygulamalara ait kaykaylar şehrin kaldırım ve direklerini keyiflerine göre kullanarak kaldırım işgali yapıyor. Bu kaykaylardan bıkan şehir sakinleri bu araçlar için Bisim gibi belirli bir park alanı uygulaması talep ediyorlar.

BİLİNÇ EKSİKLİĞİ VAR

Konuyla ilgili olarak Perşembe Akşamı Bisikletçileri grubunun kurucusu Muhlis Dilmaç, “İzmir’in bir bisiklet kenti olması için yıllardır verdiğimiz mücadelenin olumlu sonuçlarını artık görüyoruz. Kentimiz sahip olduğu ve her geçen gün genişleyen bisiklete özel yollarıyla birçok şehre örnek teşkil ediyor. Ancak bisiklet ve benzeri motorsuz taşıt kullanıcılarının daha bilinçli olması gerekiyor. Trafikte bisiklet ve elektrikli scooter kullanıcılarına yönelik farkındalığın artması yanında bu taşıtları kullananlarında trafik farkındalığının gelişmesi gerekiyor’’ dedi.

KURALLARA UYULMUYOR

Bisiklet, elektrikli scooter ve kaykay kullanıcılarının bazı temel kurallara dikkat etmesi gerektiğini belirten Muhlis Dilmaç sözlerine şöyle devam etti; “TBMM'de kabul edilen kanun değişikliği ile birlikte elektrikli scooter kullanımına getirilen kurallara uyulmadığını yollarda çok rahatlıkla görebiliyorsunuz. Bisikletliler ve scooter kullanıcıları da trafikte alınması gereken önlemlerin eksikliği nedeniyle kendilerini güvende hissetmiyor. Elektrikli scooter ya da kaykayların hız limitleri 25 km ile sınırlı olmasına rağmen bu sınırın üzerine çıkabilen modelleri de mevcut bu taşıtlar bazı kullanıcılar tarafından oldukça hızlı kullanılıyor. Bu taşıtları birden fazla kişiyle kullanmakta risklidir. Kullanım esnasında telefonla konuşup, ya da video çekmeye çalışan insanları görüyoruz, bunu yapmasınlar.

ÖZEL YOL TAVSİYESİ

Özellikle seyir halindeyken kulaklıkla müzik dinlemek çok tehlikeli arkadan ya da yandan gelen bir taşıtı korna sesini duyamazsanız tehlike kaçınılmazdır. Seyir halindeyken bisiklet yolunda ya da caddede sağa sola yalpa yaparak kullanmak ve gerekli güvenlik ekipmanları olmadan taşıtlara binmekte risk içeriyor. Sarı yelek veya açık uyarıcı renkli kıyafet kullanmamak kişiyi daha görünür kılarak riski azaltabilir. Bisiklet yolunun ortasında durmak, sohbet etmek yol üzerinde karşıdan geleni engelleyecek şekilde yan yana sürüş yapmak ve ani duruş ile manevralarda riski arttıran faktörler içerisinde. Bu tür taşıtları kullanan sürücü arkadaşlarımıza tavsiyemiz kendileri için ayrılan özel yolların dışına çıkmamalarıdır; eğer çıkacak iseler gerekli tedbirleri alıp kurallara uyarak trafikte seyretmelerini öneriyoruz.” 

Tüm kullanıcıları tehdit ediyorlar

Bisiklet ve scooter kullanımının teşvik edilmesinden yana olduklarını açıklayan Dilmaç, “Bisikletlilerin ve yeni yeni gündemde olan scooterlerin azınlık olarak görülmesi sonucu motorlu taşıt odaklı altyapı sistemlerinin yarattığı sıkıntılar, kent trafiğinde motorlu taşıtların olumsuz ve duyarsız yaklaşımları tüm kullanıcıların trafikteki varlıklarını tehdit ediyor. Her ne kadar trafikteki olumsuzluklar bireylerin sürüş kalitesini etkilese de, bisiklet ve scooter kullanıcıları sürüş yapmaktan vazgeçmiyor. Yerel yönetimler, vatandaşları bisiklet ve scooter kullanımına teşvik edici ve farkındalık yaratmak adına politikalar belirlemelidir. Bisiklet yolları ve sinyalizasyon sistemlerinin de etkin şekilde kullanımına ihtiyaç vardır. Sadece bisiklet kullanımına açık olan yolların kent içerisinde ki tüm güzergahlara ulaşabiliyor olması gerekiyor. Motorsuz taşıt kültürü ve farkındalığının yayılması için yapılacak çalışmalar, motorlu taşıt sürücüleri üzerindeki duyarlılığın artırmasını sağlayacaktır. Eğitimin temelden okullarda ders olarak verilmesi ve basın-yayın organlarının bilinçlendirme çalışmaları yapması gerekiyor” dedi. 

 

Yorumlar

Gelişmelerden Haberdar Olun

@