Tüketici içgörüsü kısaca markaların ve işletmelerin, müşterinin markadan ve ürünlerden beklentilerini, onlar hakkındaki düşüncelerini inceleyen bir analizler bütünüdür. Bu analizler ile marka, müşterinin istek ve ihtiyaçlarını belirler, istek ve ihtiyaçlarındaki sebebi araştırır ve müşterinin duygu-düşüncelerini anlamaya çalışır. Bu analizler bütününden sonra, elde edilen sonuca göre hareket eder. Günlük yaşamda ürünlerini ona göre tasarlar, geliştirir ya da bazen üretmekten dahi vazgeçtiği olur.

işlevselliğinden dolayı markalar için mükemmel bir nabız yoklama tekniğidir. Tüketicinin tam olarak ne düşündüğüne dair tutarlı bir sonuç elde etmek en nihayetinde pazarınızda hatırı sayılır bir yere ulaşmak için önemlidir. Tüketici içgörüsüne başvurmadan önce nasıl başvurulacağını da bilmek gerekir. Yanlış bir analiz sonucu projeniz bu işin kötü örnekleri arasına dahil olur. Peki tüketici içgörüsü nasıl bulunur? Hem bu soruya cevap verelim hem de konunun iyi örnekleri ile algıyı pekiştirelim.

Tüketici içgörüsü bir analizler bütünüdür. Yani analizlerinizin sadece müşteri üzerinden toplanması kesinlikle yanlış olacaktır. Sadece müşteri üzerinden analiz toplamak bu elinizdeki veriyi tek kanaldan almanıza neden olur ve yanlış hareket etmenize sebebiyet verir. Mevzu bahis olan ürünün rakipleri, rakip firmaların hareketleri, dönemin trendleri, ürünün satın alım oranları, hedef kitlesi ve en nihayetinde tüketici geri bildirimi göz önünde bulundurulmalı ve ayrı ayrı analiz edilmelidir. Bu analizlerden toplanan datalar markanın rotasını çevirmesi gerektiği hedefi belirler, bu şekilde de atılacak adımlar belirlenmiş olur. Örnek vermek olursa tüketici içgörüleri şu şekildedir:

Tüketici içgörüsü örnekleri

  • Omo:

Omo’nun ‘kirlenmek güzeldir’ sloganı ile pazarının en tanınmış markalarından biridir. Bu slogan ve beraberindeki kampanyaların temelinde, önceden yapılmış saha araştırmaları bulunuyor. Hedef müşteri kitlesinin, yani annelerin, çocuklarını kusursuz göstermeye çalışmaktan bıktıklarının kanısına vardılar. Kampanya sayesinde de çocukların kıyafetlerini kirletmesinin gayet normal olduğu mesajı verildi. Ve büyük bir başarı sağlandı. 

  • Vodafone:

Gün geçtikçe artan kadın cinayetleri hususunda Vodafone ‘Kırmızı Işık’ isimli bir mobil uygulama geliştirdi. Bu uygulama ile kişinin şiddete uğradığında gizlice yardım çağrısında bulunabilmesi sağlandı. Bu şekilde Vodafone hem müşteri ile duygusal bir bağ kurdu hem de marka değerini arttırdı.