Vegan düşünce tarzı, yalnızca yeme içme ile olmaktan ziyade hayvan özgürlüğü, doğaya saygı, ekoloji ve iklim farkındalığı gibi konuları da barındırmaktadır. Bu noktada vejetaryen ve vegan bireyler arasında belirli farklar bulunmaktadır. Vejetaryen bireyler et yemezler. Vegan bireyler ise et tüketilmemesinin yanı sıra deriden üretilmiş kıyafetleri giymez, fil dişi gibi ürünlerden üretilmiş olan objeleri satın almaz, hayvan postundan yapılan ürünleri kullanmazlar. Vegan ve vejetaryen farkını da bu detaylar ile ayırt etmek mümkün.

Ayrıca bir yaşam felsefesi olarak giyim, gıda ve günlük kullanım eşyalarında hayvansal ürünleri tüketmezler. Bu nedenle veganlık bütüncül bir yaşam felsefesidir ve hayvanlara yapılan zulüm ve özgür yaşam alanlarının kısıtlanmasına, yaşam haklarının ellerinden alınmasına karşı bir tür duruştur.

Vejetaryen ve veganlık arasındaki fark nedir?

Vejetaryenlar, kırmızı et, tavuk, balık tüketmezler. Ancak bazıları balık tüketerek “pesketeryan” alt grubunu oluşturmaktadırlar. Veganlık da vejetaryenliğin başka bir alt kolu olarak tanımlanabilir. 

Vegan bir birey; kırmızı et, tavuk, balık hiçbir hayvanı yemez ve hayvansal gıda tüketmez. Beslenme tarzlarıyla paralellik sağlayarak insanın sağlıklı biçimde uzun yaşadığı konusuyla ilgili de görüşler bulunmaktadır. 

Veganlık, vejetaryen beslenmenin bir alt kategorisi olmasına rağmen belirli farklılıklar dolayısıyla ayrı bir sistem olarak ele alınması gerekir.

Bu ekollerin hepsi bitki temelli beslenmeyi ele almaktadır. Vejetaryen ve veganlık arasındaki fark nedir sorusunun yanıtı ise genel olarak vegan kişilerin hayvansal gıda tüketmemesidir. Kısacası gıda, giyim veya tüketim eşyası olarak hayvansal ürünlerin kullanılmasını kabul etmezler. Sonuç olarak vejetaryen ve vegan arasında çok büyük farklar bulunmasa da ve ayrıca temelde aynı görüşleri benimsemiş olsalar da ayrıntıda birbirinden farklı detaylara sahiptirler.

vegan nedir

Veganlık sağlık için riskli midir?

Veganlık sağlık açısından hiçbir risk taşımamaktadır. Özel bir rahatsızlığa sahip olan bireyler için istisnai durumlar olabilmektedir. Bu nedenle de kan değerleri kontrol edilmeli ve kişiye uygun beslenme programı oluşturulmalıdır.  

Kan değerleri normal bireylerde bu durum kesinlikle risk taşımamaktadır. Fakat hangi beslenme tarzı seçilirse seçilsin dengeli düzenli beslenmek ve aşırıya kaçmamak sağlıklı yaşam için en önemli etkenlerden bir tanesidir. 

Dünya genelinde 96.000 katılımcıyla yapılan bir araştırma sonucunun raporuna göre vegan bireylerde kanser riski normal bireylere oranla çok daha düşük. Aynı zamanda prostat kanseri %35, kolon ve gastrointestinal kanserler %28, meme kanserinin %50 daha düşük olduğuna dair sonuçlar elde edilmiştir.