Vücudumuzun ihtiyaç duyduğu minerallerden olan selenyum nedir, faydaları nelerdir, hangi besinlerde bulunur?

Dünya üzerindeki pek çok besin, vücudun sağlıklı çalışabilmesi için gereklidir. Besinlerin içerisinde bulunan vitaminler ve mineraller, bedenimize ihtiyaç duyduğu maddelerdir. Bu minerallerden biri olan selenyum; DNA fonksiyonlarının ve tiroid bezlerinin sağlıklı çalışabilmesi için gereklidir. Ayrıca bağışıklık sistemi için de oldukça önemli bir mineraldir. Bu sebeple yeteri kadar selenyum almak hayati önem taşır.

Çadır nedir? Ne zaman ortaya çıkmıştır? Çadır nedir? Ne zaman ortaya çıkmıştır?

Selenyum öncelikle kansere karşı koruyucu olması ile bilinir. DNA hasarını ve oksidatif stresi azaltan bu mineral; meme, akciğer, kolon ve prostat gibi pek çok kansere karşı güçlü bir savaşçıdır. Kan akışını artırır, iltihapla savaşır ve oksidatif stresi azaltır. Bu şekilde koroner kalp rahatsızlığı riskini düşürür. Selenyum ayrıca bağışıklık sisteminin düzgün çalışması için de oldukça önemlidir. HIV virüsü taşıyan kişilerde hastalığın ilerlemesini ve AIDS’i yavaşlatmakta etkilidir. Saç ve tırnak sağlığı için de önemli bir mineraldir.

Doğurganlığın artmasında da etkili olduğu düşünülen selenyum, düzgün sperm hareketliliğine katkıda bulunur. Buna ek olarak düşük yapma riskini de azalttığını gösteren bazı çalışmalar da mevcut. Zihinsel sağlığa faydaları olduğu da bilinir. Hafıza kaybına sebep olan Alzheimer hastalığında, belleğin gelişimine katkıda bulunur. Yapılan bazı çalışmalar kronik bir rahatsızlık olan astım hastalığının semptomlarının azalmasında selenyum mineralinin etkili olabileceğini göstermiştir. Bazı astım hastalarında selenyum seviyelerinin düşük olması da bu bilgiyi doğrular niteliktedir. 

Tiroit bezi vücut için hayati bir öneme sahiptir. Uyku, sıcaklık, enerji, ağırlık, iştah gibi pek çok vücut fonksiyonunu kontrol eden tiroit bezidir. Bu bezdeki bir sorun yorgunluk, kilo alma ya da verme gibi sorunlara davetiye çıkarır. Selenyum, bu derece önemli bir organın çalışmasını düzenleyerek bedene büyük bir katkıda bulunur. 

Selenyum nelerde bulunur, eksikliğinde ne olur?

Faydaları saymakla bitmeyen selenyum, vücuda gerektiği kadar alınmalıdır. Bu mineral açısından zengin besinler dengeli şekilde tüketilmesi gerekir. Bu besinlerin başında turpgiller ve tahıllar gelir. Dana eti, jambon, tavuk, sardalya, orkinos ve istiridye de listede bulunur. Ayrıca brezilya fındığı, yumurta, yulaf, peynir ve mantar da selenyum açısında zengindir. 

Selenyumun yeteri kadar alınmadığı durumlarda günlük yaşamda vücutta pek çok sorun açığa çıkar. Bunların başında erkek ve kadınlarda kısırlık gelir. Kas güçsüzlüğüne, yorgunluğa ve uyuşukluğa da sebep olur. Saç dökülmesi ve tırnak yataklarında beyazlama meydana gelir. Bağışıklık sistemi zayıflar, kolesterol yükselir. Ayrıca zihin bulanıklığına da sebep olabilir.