21.02.2014, 22:00

Yapay tatlandırıcılara dikkat

Sağlık Bakanlığı’nın “özel beslenme amaçlı gıdalar” tebliğinde kullanılmasına izin verilen yapay tatlandırıcılar acaba ne derece faydalı, ne derece zararlı...¶

Kilo almamak için sürekli şeker yerine tatlandırıcı kullanıyor olabilirsiniz.

Fakat yapılan araştırmalar yapay tatlandırıcıların alınan doğal kalori alımı konusunda vücudu kandırdığını ve bu nedenle de daha fazla şeker kullanma isteğini ortaya çıkardığını gösteriyor.

İdeal bir tatlandırıcı;

Toksik ve kanserojenik olmamalıdır ki, sağlığımızı kazanalım derken kaybetmeyelim.

Besinlerde light veya diyet ürünü gibi ibarelerinin olması bu besinlerin herkes tarafından rahatça ve sınırsızca tüketeceği anlamına gelmemeli. Kilo problemi olanlar ile diyabet hastaları için enerji içermeyen tatlandırıcılar kullanılmalı, ancak bunların miktarına da özellikle dikkat edilmelidir. Kısaca bilinçli tüketilmeli ve kullanım sıklığı dikkat edilerek sağlığa zararlı yönü törpülenmelidir.

 

Peki, kullanım miktar nedir?

Dünya Sağlık Örgütü ve besin ilaç örgütü günde 10 adete kadar kullanımı müsaade ediyor.

Amerikan Tıp Konseyi bu miktarı 2,5 mg/kg/gün olarak belirlemiştir.

Ancak kesinlikle uzmanlar hamilelik döneminde yapay tatlandırıcı kullanımını yasaklıyorlar.

Çünkü fetüste biriken tatlandırıcı bebeğe zarar veriyor.

Genel olarak iki gruba ayrılan yapay tatlandırıcılar, zorunlu halde kullanılmak dışında artık bilinçli bilinçsiz tüketilmeye başlandı.

Neden?

Neden bu kadar bilinçsiz olduk?

Neden biz olamıyoruz?

Neden bir kandırma var?

Niye bir sağlıkla oynama var?

Güzel ülkem...

Güzel insanlarımız…

 

Dip not

Özellikle kilo problemi olan kişiler tarafından hekime danışmadan tüketilen tatlandırıcıları bir tanıyalım istedim…

Enerji içeren ve enerji içermeyenler olarak gruplanabilirler;

 

Enerji içerenler;

* Sükroz: Şeker pancarı ve kamışından elde edilen bir disakkarittir.

* Sorbitol: Sebze ve meyvelerde doğal olarak vardır.

* Ksilitol: Meyve ve sebzelerde vardır.

* Fruktoz: Balda ve fruktoz meyvelerde vardır. Diyabetik ürünlerin yapımında kullanılır.

* Mannitol: Gıda sanayinde, ciklet ve şeker üretiminde tatlandırıcı olarak kullanılmaktadır.

 

Enerji İçermeyenler

* Aspartam: Diyet baklava, tatlılar ve içeceklerde, süt, yoğurt, çay ve kahvede kullanılır.

*Asesülfam-K (Asesülfam potasyum): Kahve, çay, tatlı, çiklet, kahvaltılık tahıl, meyve de kullanılır.

* Sakkarin: Çay şekerinden 300 kat daha fazla tatlıdır. Yüksek dozda sakarin alımının kanser ile ilişkisi olabileceği riski nedeniyle kullanımı yasaklamıştır.

* Siklamat: Aşırı alımı ishal yapar.

İdeal bir tatlandırıcı da neler olmalı?

* Toksik ve kanserojenik olmamalı,

* Çözelirken renksiz, kokusuz olmalı,

* Ağızda acı ve metalik tat bırakmayan hoş bir tada sahip olmalı.

* Tablet şeklinde olan tatlandırıcılar kaynamakta olan besin içine atılmamalıdır, çünkü acı bir tat bırakabilir.

* Suda çabuk eriyebilmeli,

* Düşük kalorili olmalı,

* Ekonomik, fonksiyonel, ısıya dayanıklı olmalı,

Unutmayalım hiçbir şey bedenimiz açısından sınırsız değildir…

Sağlıklı yaşam için sağlıklı beslenme ve de kilo kontrolünü öneriyoruz.

Ancak; Bunu yaparken de şekersiz veya diyet ürünlerini sınırsızca tüketerek sağlığımızı daha da büyük tehlikeye atmayalım lütfen.

Mutlu kalın…

 

Fıkra;

Temel'e gazeteciler sormuş: "Son günlerde benzine gelen zamlara ne diyorsunuz?"

Temel -"Valla benum için fark etmez ben hep 10 milyonluk aliyorum".

 

Günün Sözü...

Bilmek sevmek kadar güzel değildir, sevmek de zevk almak kadar. (Konfüçyus)

 

Yorumlar

Gelişmelerden Haberdar Olun

@