Taksicilerin emekliliği
DİLEK ETE

DİLEK ETE

Taksicilerin emekliliği

05 Eylül 2018 - 10:38

 

Taksi veya dolmuş şoförleri gerek güvelik açısından gerekse uzun saatler çalışmalarından dolayı oldukça zor bir görevi yerine getiriyorlar.Tüm bunların ışığında bir de sosyal güvenceleri bulunmuyor.Kendi çabaları ile sigortalarını yatırabiliyorlarsa emekli oluyorlar değilse erken yaşta işe başlamalarına rağmen emeklilik ileri yaşlara kalıyor.

Taksi ve dolmuş şoförleri nasıl emekli olur? Emekli olduklarında yüksek maaş alabilirler mi?

Biliyorsunuz taksi ve dolmuşların bir çalışanları bir de plakanın sahipleri var.Genelde taksi ve dolmuş da plaka sahibi yerine vardiya usulü iki ayrı şoför ücret karşılığında çalışıyor.Eski 507 sayılı Esnaf Kanununa göre 21.06.2005 tarihine kadar taksi veya dolmuş da çalışan şoförler plaka sahibi olmasa da şoförler odasına kayıt açtırarak primlerini Bağ-Kur ‘ a ödüyor ve emekli oluyordu.Bağ-Kur’a kayıt açtırmayan şoförler yıllarca sosyal güvencesi olmadan deyim yerindeyse kelle koltukta çalışyordu.21.06.2005 tarihinde plaka sahibi olmayan şoförlerin esnaf kaydı yapılmadı.Bağ-Kur ‘a kayıt da yapamadıkları için prim ödeyemediler. Bir kısmı başka yerlerde kendisini sigortalı göstererek emekli oldu. Sonrasın da sigortasız çalışan taksi şoförleri için Sosyal Güvenlik Kurumu cezalar yazmaya başlayınca plaka sahipleri sigortalı göstermeye başladılar. Sigortasız çalıştırılan şoförlerin açtığı davalarda caydırıcı oldu ve bir çok taksi ,dolmuş şoförü sigortalı olarak gösterilmeye başlandı.

2011 yılında 5510 sayılı kanuna eklenen BAZI KISMI SÜRELİ ÇALIŞANLARIN SİGORTALILIKLARI  başlıklı ek 6.madde ve geçici 29.madde ile taksi ve dolmuş şoförleri için yeni bir dönem başladı.Önceden 30 gün üzerinden sigorta primleri ödenen taksi şoförleri kısmı ödemeler ile karşı karşıya kaldı.

Kanun maddesinde  yapılan bu düzenleme ile şoför ile plaka sahibi arasında bir iş sözleşmesi yapılması gerekmektedir.

Bu sözleşmeye göre şoför ayda on günden az çalışıyorsa plaka sahibi Sosyal Güvenlik Kurumuna prim ödemeyecek bu primleri şoför isterse 2018 yılı için yirmibeş gün üzerinden ödeyecek emeklilik prim günü hesabına otuz gün üzerinden işleyecektir.

Şoför ile plaka sahibi arasında yapılan sözleşme on günden fazla ise kaç gün çalıştıysa plaka sahibi o kadar gün için prim ödeyecek geri kalan sürenin primini şoför kendisi ödeyecektir.

Şimdi düşünün plaka sahibi en iyi ihtimalle şoför otuz gün çalışsa da yarısını ben yarısını sen öde diye teklifte bulunacaktır. Tamamını ödeyen az sayıda olacaktır. Denetimlerin ve şikayetlerinde hızla sonuçlanmadığı ülkemiz de  işveren genelde kazançlıdır.

Farklı araçlarda çalışan şoförler yaptıkları sözleşmeler ile birden fazla yerden sigorta primi yatırtabilirler.

2018 için şoförlerin ödemesi gereken rakam asgari ücret üzerinden hesaplarsak 2.029X%32.5X25/30=549.66 TL dir.Bu rakamın içinde işsizlik parası yoktur.Dilerlerse işsizlik primi ödeme imkanları da bulunduğundan 600.39 TL ödeyerek işsizlik priminin sağlayacağı haklardan da yararlanmış olurlar.

Şoförlerin bir ay içinde otuz günden eksik süreler için yapacakları ödemeler 4a(SSK ) kapsamında değerlendirilmektedir.

Emekli maaşlarının yüksek olmasını isteyen şoförlerin mutlaka alacakları emekli aylığını öğrenerek planlama yapması gerekir.Özellikle 2008 sonrası günü fazla olanın emekli aylığı fazla olur söylemi geçerliliğini tamamen yitirmiştir.Son üç yıl yüksek öde yüksek maaş alırsın söylemi ise oldukça geçmişin söylemleridir.

YORUMLAR

  • 0 Yorum